گزارش و گفتگو

فعالیت های فرهنگی حجت الاسلام ناصری میرادینه

**نوشته شده توسط علی مدد افضلی**. **ارسال شده در** گزارش و گفتگو

مصاحبه با حجةالاسلام والمسلمين آقاي ناصري ميرادينه

 درسالهاي اخير، به دليل فضاي باز رسانه­اي و ورود  فرهنگهاي مختلف به وسيله رسانههاي بيرون مرزي و بازگشت مهاجرين با عادات و رسوم کشورهاي مورد زندگي آنان، روند مصرفگرايي، اسراف و تبذير در جامعة رنج کشيده و افغانستان و از آنجمله مناطق مرکزي و هزاره­جات، به طور چشمگيري افزايش يافته است. اين گونه ريخت و پاش هاي تجمل گرايانه که به هيچ عنوان با درآمد مردم مردم همخواني ندرد، زندگي را بر مردم عزيز ما تلخ کرده است. اين امر به حدي براي مردم داراي عواقب زيانبار بوده است که چندين بار از طرف حکومت قطعنامه هاي صادر گرديده و در آن مردم را به ميانه روي فرا خوانده است. اخيراً در ولسوالي مالستان، حکومت و مردم پس از تلاشهاي بسيار، قطعنامهاي را نسبت به رفع اين معضلات اجتماعي به تصويب رسانيده اند. در اين زمينه، مصاحبهاي با حجت الاسلام حيات الله ناصري، صورت گرفته است که خدمت خوانندگان محترم تقديم ميگردد.

سخن صبا: لطفا مختـصري از بيوگـرافي‌تان براي خـوانندگان سخـن صـبا، بيـان نماييد.

ناصري: با سـلام خدمـت شما و همـکاران محترم فصلنامه علمي فرهنگي سخن صبا، بنده حيات الله ناصري هستم، فرزند الـحاج ملاسـلمان، در سال 1353 در قريـه آبـدانه ميرآدينه ولسوالي مالستان از توابع ولايت غزني، متولد گرديده­ام. تحصيلات حوزوي دارم. فعلا در منطقه ميرادينه به عنوان نان آور يک خانه‌ي يازده نفري و ملا امام  قريه آبدانه بالا، سر معلم مکتب متوسطه گودال، رئيس شوراي علماي مالستان و مسئول امور مسجد جامع امام علي(ع) مرکز ولسوالي مالستان، مي‌شناسند.

سخن صبا: حضرت عالي وضعيت فرهنگي مالستان را چگونه ارزيابي ميکنيد؟

ناصري: مُهر فقر و محروميتي که بر پيشاني کشور عزيز ما خورده در تمام بخش‌ها تأثيرات ناگواري را گذاشته است.  محروميت فرهنگي، فعاليت‌هاي فرهنگي را در تمام ساحات، خصوصا مالستان، تحت الشعاع قرار داده که نمونه بارز آن همين مسأله اسراف کاري ها، تجمل گرايي هايي است که زندگي مردم را تحت تأثير قرار داده است.

سخن صبا: در سالهاي اخير مسئله تورم، گراني‌، مصرف‌گرايي، اسراف و ريخت و پاش‌هاي بي‌حد وحصر در غم و شادي، مخصوصا در امر ازدواج جوانان از قبيل گَله، خرج طوي، تعداد لباس هاي گران قيمت، طلا و... يا مراسم فاتحه و خيرات‌هاي کذايي، کمر مردم و قشر کم درآمد و فقير جامعه را خميده و زندگي را بر مردم عامه سخت و طاقت فرسا ساخته بود. دراين مورد، قطع نامه­ي از سوي حکومت و علماي مالستان صادر شده است. توضيحاتي را در اين زمينه، بيان و بفرماييد که اهداف اين قطع نامه چه بوده و تا چه حد رعايت آن در اوضاع اقصادي، فرهنگي ـ اجتماعي مردم تأثير مثبت خواهد داشت و آيا مواد آن عملي خواهد شد؟

ناصري: وقتي گلوي نازک جمعيت 150000 نفري مالستان گرفتار پنجه غول «محروميت» هست و مردم از تأمين ساده‌ترين نيازهاي اوليه خود عاجزند، سفره‌ها در حسرت يک وعده غذاي شکم سير، جيب‌ها از خالي بودن احساس خستگي مي‌کند، بچه‌ها با بوي لباس ليلامي خوگرفته‌اند، کار خانگي مکتب به دليل نداشتن قلم و کتابچه هميشه عقب مي‌ماند و در ساعت رسم و انشاء ورق از همديگر قرض مي‌کنند، جوانان را غم مهاجرت و کارهاي شاق و هزينه‌هاي بلند ازدواج و مصارف بي‌رويه زندگي قرباني گرفته است. در چنين وضعيتي شوراي علماء و دگر دلسوزان مالستان اعم از حکومت و ملت بر خود لازم ديدند تا پس از جلسات و مطالعات پيش نويس‌ها، در يک سمينار تحت عنوان اصلاح رسوم و مصارف اين قطع‌نامه را تصويب، تبليغ و تطبيق نمايند. اهداف اين قطع نامه چنانچه از متن ان بخوبي استفاده مي شود عبارتند از: از بين بردن مصارف گزاف در محافل ومراسم ختم­ها و عروسي ها، اصلاح رسوم و عنعنات ناخواسته، ترويج رقابت­هاي سالم به جاي رقابت­هاي نا سالم و غير معقول و غير مشروع، آگاهي دهي به مردم از اضرار اقتصادي آن، نظارت و کنترل جدي از پديده­هاي شوم اجتماعي وعنعنات ناپسند،  مبارزه جدي ودوام دار در برابر اين گونه رسوم و عنعنات، ايجاد ارتبات و هماهنگي هاي لازم ميان مردم و حکومت در امر تطبيق اين مصوبه. قطع نامه در سراسر ولسوالي مالستان پخش گرديده است. از باب مثال به نمونه هاي مواد اين قطع نامه اشاره مي­کنم: در مراسم فاتحه آوردن هرچيز از قبيل شال، جانماز، پتو و... ممنوع به جز پول نقد، جداسازي فاتحه مردانه از زنانه، جلو­گيري از تکرار فاتحه در صورت حضور وابستگان نزديک در يک جا، جلوگيري از مصارف گزاف در فاتحه و خيرات و محدوديت مراسم در ملا بستي هر منطقه، در مساله ازدواج تبديل مراسم شيرني خوري به مراسم عقد، محدوديت مراسم عقد به حضور دوستان درجه يک، محدوديت لباسهاي هديه به عروس و خانواده آن، محدوديت شير بها به دوصد هزار افغاني که نصف آن به خريد جهيزيه بايد اختصاص يابد، دعاي «ديدگان» در اول وآخر از سي هزار افغاني بيشتر نباشد، خريد طلا براي عروس درحد پنجاه هزارافغاني مشخص گرديده وخرج عروسي در اين قطع نامه به 25 هزار افغاني تقليل يافته، ممنوعيت تقديم هدايا به دوستان و اطرافيان داماد در مراسم عروسي، ممنوعيت تقديم گل و امثال آن به داماد که به جاي آن پول نقد تقديم شود، ممنوعيت عيدي در جريان سال بيش از يک بار آن هم در حد محدود، از جمله مواد مصوب اين قطع نامه مي­باشد. تطبيق آن مشکلاتي دارد اما ناممکن نيست.

سخن صبا: پشتوانه‌ اجرايي اين قطع‌نامه را چه نهادي بر عهده دارد؟

ناصري: کميسون متشکل از شوراي علماء ـ شوراي مردمي ولسوالي ـ محکمه ـ ولسوالي ـ قومنداني امنيه ـ ثارنوالي، به تخلفات رسيدگي واجرائات مي‌نمايند.

سخن صبا: شنيده‌ايم در مرکز ولسوالي مالستان مسجد جامع بزرگ با استانداردهاي اصولي و مهندسي بنا گذاري شده است روند پيشرفت کار چه گونه بوده است؟ و فعلا در کدام مراحل، کار انجام گرفته است؟

ناصري: بله  درست است، گرچه بناي يک مسجدي جامع بزرگ، نياز شديد  و درخور شأن ملت مالستان است و آن را سهم کوچکي در محروميت زدايي منطقه مي‌دانيم، نظر به وضعيت اقتصادي و کمک‌هاي محدود بتون ريزي و پُرکاري صورت گرفته است، آماده‌ي اين هست که از بهار انشاء الله ستون‌ها و سقف طبقه‌ي اول را استوار کنيم.

سخن صبا: درمورد اعمار اين مسجد منابع خاصي وجود دارد؟

ناصري: اجازه‌ي مراجع عظـام تقليـد خصوصا حضرت آيه الله محقق کابلي از تمام وجوهات شرعيه و تبرعـات براي دو سال ديگر تمديد شده است و از همين طريق ساخته مي‌شود.

سخن صبا: بفرماييد در اين سفر چه اهدافي را دنبال مي‌کنيد؟

ناصري: طوري که مي‌دانيد در هرکاري ضمن داشتن انگيزه ـ برنامه و هدف، پاسخ‌گويي، گزارش‌دهي و تبليغات نيز مؤثر است بخشي  اعظم از جامعه‌ي ما را مهاجرين تشکيل مي‌دهد اعم از علما و کارگران بر خود وظيفه دانستم غرض مشوره و دريافت راهکارها و کمک‌ها سفري داشته باشم که به حمد الله موفق شدم. فصل نامه سخن صبا و نگاه فردا از اتفاقات مبارکي است که در اين سفر مشاهده مي‌کنم (ن والقلم و مايسطرون) در پايان از شما آقاي افضلي و همکاران فصل‌نامه سپاس‌گذارم و موفقيت قلم‌تان را در انعکاس محروميت‌هاي مالستان از خداوند مي‌طلبم.

سخن صبا: تشکر وسپاس از اينکه وقت تان را در اختيار ما قرار داديد.

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**