گزارش و گفتگو

مصاحبه اختصاصی با دگروال عسکریار، قومندان امنیه ولسوالی مالستان

**نوشته شده توسط محمدنبی امینی**. **ارسال شده در** گزارش و گفتگو

بررسی آخرین اوضاع امنیتی مالستان؛در گفتگوی مجله سخن صبا، با قومندان عسکریار قومندان امنیه مالستان

اشاره:قومندان عسکریار برای مردم مالستان نام آشنای است. وی در مدت کمتر از دوسال توانسته نظم و انظباط را در اداره قومندانی و در سطح مالستان بوجود آورد. مردم از وی به خاطر قاطعیت و جدیتش حساب می برند و رضایت دارند. با تعابیری چون؛ قاطع، صریح، جدی، قوی و حتی به صورت مبالغه آمیز «انسان بزرگ» از او یاد می کنند. از دوران قومندانی اش تا کنون، چندین بار توسط برخی افراد تلاش شده تا وی برکنار شود و یک بار بقول خودش علیه او کودتا نیز صورت گرفت. اما او هم چنان شبانه روز مشغول خدمت و ایفای وظیفه است. مدت هشت ماه است که از خانواده اش سرنزده. در تابستان امسال با طالبان یک تنه با سربازانش جنگید. مسئولین دیگر به بهانه های سفر مهم به پایتخت و جاهای دیگر پناهنده شده بودند؛ گویا در چنین شرایطی هیچ وظیفه ای ندارند. وی در اتاق کار خود و در سالن ورودی عکس شهدای مالستان را نصب کرده و اشعاری را نیز در اتاق کارش قاب کرده که گویای نظر و مرامم کاری اش هست. نظیر؛ «تن آدمی شریف است بجان آدمیت** نه همین لباس زیباست نشان آدمیت»، «تن به زیر خاک میرود، نام نیک است که می ماند»، «تن مرد و نامرد یکیست، زمانه بگذرد تا بدانی مرد کیست»، «ما عاشق خدمتیم نه تشنه قدرت»، «مرد برای نام می میرد، نامرد برای نان»، «برای زندگی کردن ضرور نیست صدسال زنده باشی، در یک روز کاری بکن که مردم ترا هزارسال زنده نگهدارند». تابستان امسال فرصتی پیش آمد تا با ایشان گفتگو نموده و از آخرین وضع امنیتی مالستان آگاه شویم و در عین حال به ایشان خسته نباشید گفته و از زحماتش تشکر و سپاس گذاری نموده باشیم.

 

سخن صبا:

با سلام خدمت محترم قومندان عسکریار قومندان امنیه ولسوالی مالستان، سپاس از این که وقت گرانبهای تان را در اختیار ما قرار دادید، از مجله سخن صبا خدمت تان رسیده ایم؛ می خواهیم از فعالیت‌ها و کارهای ارزشمندی که در این مدت کوتاه در مالستان انجام داده اید آگاه شده و به خوانندگان محترم اطلاع رسانی نماییم. قبل از هر سوالی، لازم است که با بیوگرافی و زندگی نامه شما آشنا شویم، لطفا در این زمینه توضیح بفرمایید.

قومندان عسکریار:

بسم الله  الرحمن الرحیم و به نستعین. اینجانب غلام حضرت عسکریار هستم، رتبه نظامی من دگروال و سمت فعلی قومندان امنیه ولسوالی مالستان ولایت غزنی است. بنده در سال 1343 در قریه لعلچک ولسوالی مالستان متولد شده ام و در حال حاضر50 سال سن دارم و دقیقا در تاریخ 1/7/1367 صاحب منصب شدم. حدود 25 سال است که مصروفم. افسر اردوی ملی بودم و در اردو وظایفی را انجام دادم. در قطعات مختلف در دولت های گذشته انجام وظیفه نمودم. آخرین وظایفم در سال 1371 قومندان کندک پیاده در فرقه 96 بود. بعد از پیروزی مجاهدین در کنار مجاهدین ایفای وظیفه نمودم. ماه میزان 1380 که فرقه پیاده نظام در بامیان تأسیس شده بود در آنجا به عنوان قومندان کندک ترمیم فرقوی و بعدا به عنوان آمر توجیه فرقه 34 پیاده، ایفای وظیفه نمودم. از آن به بعد شامل رفورم جدید اردوی ملی شدم که به صفت قومندان کندک، در کابل و در ولایات مختلف از جمله: کنر، لغمان، ننگرهار، لوگر و بامیان ایفای وظیفه می کردم. مدت دو سال است که به صفت قومندان امنیه ولسوالی مالستان، از وزارت دفاع ملی تبدیل و در بست پلیس ملی تعیین بست شده ام؛ و در مالستان ایفای وظیفه می نمایم.

سخن صبا:

هنگامی شما این وظیفه را به عهده گرفتید، قومندانی امنیه مالستان در چه وضعی قرار داشت و حالا در چه شرایطی قرار دارد؟ اگر مقایسه ای میان قبل از حضورشما و بعد از حضورتان صورت بگیرد، چه تفاوتهایی رخ داده است؟

قومندان عسکریار:

عرضم به حضور شما؛ قومندان صاحبانی که قبل از ما در این جا بودند، هیچ دستاوردی را برای ما به میراث نگذاشتند. هنگامی که ما به صفت قومندان در این قطعه عسکری آمدیم؛ هیچ نظم و دسپلینی را در این جا ندیدیم. این قطعه، بیشتر شبیه به یک قطعه ملیشه بود و شباهتی با قطعه نظامی نداشت. دستارودهایی که قومندان صاحبها داشتند، بیشتر جنبه شخصی داشته و به نفع خودشان بوده. دستاوردی که علنا ملت و مردم ببیند و برای ما به میراث بماند، چیزی دیده نمی شود. حتی یک تعداد سلاحهایی که بسیار خوب، جدید و کارآمد بوده، برای خوش خدمتی همگی را به مرکز انتقال داده اند. تنها میراثی که از آنان باقی مانده دوسه تا موتر کهنه و فرسوده ای است که روی دل خود افتاده و هیچ گونه استفاده ای از آن برده نمی شود. این تنها یادگار و میراث باقی مانده آنان است و دیگر چیزی نمانده که ما از بابت آنها تشکر نماییم.

اما در دوران دوسال کمتری که ما آمدیم؛ هنوز دو سال کامل نشده و در تاریخ 27 سنبله حضور ما دو ساله می شود. در این مدت؛ من موفق شدم که:

یک)  شش عراده موتر رنجر مدل جدید و مدرن که دارای مخابره می باشد، آوردم که سه تای آنها مدل 2011 و سه تای دیگر، مدل 2012 است.

دو)  دو عراده تانگ نفربر زرهی کاملا جدید آوردم که این در مالستان و در بسیاری ولسوالی های غزنی بی سابقه است.

سه) یک میل هاوان آوردم که هیچ سابقه ندارد در مالستان چنین اسلحه ای آورده شده باشد.

چهار) یک میل توپ 82 میلی متری آوردم که این هم در مالستان بی سابقه است.

پنج) سه میل تفنگ پیکا آوردم.

شش) سه میل تفنگ راکت آوردم.

هفت) پنجاه میل کلاشنکوف آوردم؛

تعدادی دستگاه مخابره، تعدادی تفنگچه و حدود چهل هزار فیر مهمات مختلف النوع را از مرکز به ولایت غزنی و از آنجا به ولسوالی مالستان انتقال دادیم.

سخن صبا:

در این مدت حضورتان در قومندانی امنیه مالستان، در کنار دستاوردهای مهم و حیاتی که ذکر نمودید، فعالیت های اجتماعی دیگری را نیز مردم مشاهده می کنند، لطفا در این راستا توضیحاتی را عنایت فرمایید.

قومندان عسکریار:

در ابتدای کار که ما در مالستان آمدیم، آوردن همین مهمات، وسایل و وسایط از مرکز جزء خدماتی است که ما برای مردم خود انجام داده ایم. کار دیگری که انجام شده، ترمیم سرک های مالستان است که در طول حکومت جناب کرزی کاری صورت نگرفته بود و ما موفق شدیم در هر سال دوبار در فصل بهار و خزان، سرک ها را ترمیم نماییم. سرک‌ها در برخی مناطق بسیار تنگ و باریک بود و باعث تصادفات غم انگیز و تلفات شده بود، ما موفق شدیم که این مناطق را مشخص نموده و سرنگ بپرانیم. خصوصا در منطقه «بادألوم» هر ساله سرک را آب بهاری خراب می کند، ما در همین بهار سال جاری، سه دفعه با اسکواتور ترمیم نمودیم و مردم را از مشکلات نجات دادیم و هزینه هنگفتی را در برداشته که از بودجه بخش قومندانی تأمین شده است. همین طور هزینه کنترات سرک و کرایه کارگران و برمه کاران و هزینه مواد انفلاقیه همگی از بودجه قومندانی به مصرف رسیده است. و قومندانی امنیه موفق شده که این نوع خدمات را برای مردم انجام دهد.

 

متأسفانه کسانی فرصت طلب هستند که از نبود امکانات فضای مجازی و اینترنتی در مالستان و بدلیل مصروفیت‌ها و گرفتاریهای زیادی که دچار آن هستیم، سوء استفاده نموده و در رسانه ها و صفحات فیسبوک اینگونه وانمود کرده که ما این فعالیت ها را انجام داده ایم؟!. در حالی که همه ملت و مردم مالستان شاهد این صحنه هستند که پولیس مالستان این کار را انجام داده، زحمت کشیده و شبانه روز تلاش نموده که این مشکلات رفع شود و مردم در آسایش و راحتی زندگی کند.

کار دیگری که توسط قومندانی امنیه صورت گرفته؛ نامگذاری بازارها و کوچه آن به اسم شهدای جهاد و مقاومت مردم مالستان است. تابلوهای آن را به دلیل این که در مالستان تابلو نویس نیست، از جاغوری تهیه نمودیم و تمامی بازارهای مالستان را به اسم شهدا نام گذاری نمودیم و هزینه آن نیز از بودجه قومندانی امنیه مالستان پرداخت گردیده است.

کاری که فعلا روی دست داریم و می خواهیم انجام دهیم، مسئله آبرسانی به بازار میرادینه است؛ بازار میرادینه آب آشامیدنی ندارد، دکان داران و بازاریان با این مشکل مواجه اند. در بالای بازار در دامنه کوه، چشمه آب وجود دارد و ما تصمیم داریم یک مخزن آب بسازیم و از طریق «نل» آب را به مخزن منتقل نماییم و بعد به بازار از طریق «نل» پخش نماییم تا برای تمامی دکانداران، بازاریان و مردم سهولت و راحتی فراهم شود و بازار میرادینه درخت کاری شود و سر سبزی بوجود آید. البته این کار، بودجه هنگفتی را لازم دارد که از توان قومندانی امنیه مالستان خارج است.

کار دیگری که می خواهیم انجام دهیم مسئله آب «بادألوم» است که سرک این منطقه نیازمند دیوار استنادی است. در شرایط فعلی همه ساله مردم دچار مشکلات اند، موترها در این منطقه خراب شده، مردم خسارت مند شده و عوارض زیادی را بوجود آورده. بنابراین باید در این منطقه دیوار استنادی ساخته شود تا جلوی تخریب سرک و خساراتی که به مردم از این ناحیه وارد می گردد، گرفته شود. این ها جزو پلان کاری ما است که در دست داریم.

سخن صبا:

وضعیت امنیتی مالستان را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید؟

قومندان عسکریار:

شما می دانید که ولسوالی مالستان، از نظر جغرافیائی دارای وسعت زیاد است و جمعیت بالای صدهزار نفر را در خود جای داده است. از جانب شمال به ولسوالی اجرستان هم مرز است و هر لحظه در معرض تهدید قرار دارد. همینطور از سمت غرب با ولایت ارزگان متصل است و از جنوب غرب با ولایت زابل، ولسوالی دای چوپان هم مرز است. این ها مرزهای آسیب پذیر مالستان است.

از نظر امنیتی، فعلا الحمدلله، تمامی مالستان تأمین است. هیچ گونه تحرکی از جانب دشمن دیده نمی شود و مردم مالستان هم، مردم بسیار شریف، خوب، آگاه و بیدارند. گذشته از این‌ها؛ ما هرلحظه آمادگی داریم و در حالت احضارات نمبریک می باشیم و حاضریم بخاطر دفاع از وجب وجب خاک سرزمین مالستان تا آخرین قطره خون خود، دفاع و مبارزه کنیم و این سرزمین را از تعرض و تجاوز دشمن نجات دهیم.

 

سخن صبا:

همانطور که شاهدیم در تابستان امسال و سال گذشته در ولسوالی اجرستان، جنگ میان دولت و گروه طالبان رخ داده بود. در این مورد قومندانی امنیه مالستان چه موضعی داشت و چه نقشی را ایفا نمود؟.

قومندان عسکریار:

من این مسئله را تأیید می کنم. بله، ما هم سال گذشته و هم امسال در ولسوالی اجرستان درگیر جنگ با طالبان بودیم.در تابستان امسال، بر اساس هدایت و فرمان قومندانی امنیه ولایت غزنی بر قومندانی امنیه ولسوالی‌های جاغوری، ناهور و مالستان، بیش از شصت نفر از قومندانی امنیه جاغوری آمده بود. نزدیک به چهل نفر از قومندانی امنیه ناهور آمده بود. حدود شصت نفر پرسنل قومندانی امنیه مالستان است که همگی تحت فرمان و قومنده شخص من بودند و قومندان عمومی جبهات من بودم. حدود 20 روز ما درگیر جنگ بودیم.از نظر تلفات، یک نفر از اعضای ما به شهادت رسید. اما خوشبختانه پولیس غیور و بیدارما توانست که دشمن را از سنگرهایش براند و تمامی سنگرهای آن ها را تسخیر نماید و تلفات زیادی را بر دشمن وارد کند. دشمن تمامی سنگرهای خود را از دست داد و جنگ با پیروزی پولیس ما خاتمه یافت.

فعلا منطقه جنگی کاملا امنیت است. طالبان هرساله، یک بار زور و توان خود را آزمایش می کند. اما الحمدلله در برابر نیروی که در این جبهات مستقر شده بود، با همکاری ولسوالی های هم جوار مالستان، دشمن جرأت پیشروی را نداشتند و نیروهای آن عقب نشینی کردند و هرکدام به سمت مناطق خود پراکنده شدند. فعلا کاملا امنیت برقرار است.

سخن صبا:

میدانیم که ولسوالی مالستان از نظر جغرافیایی از مرکز ولایت غزنی فاصله زیاد دارد و به موجب آن و دلایل دیگر، از جنبه های مختلف دچار محرومیت و کمبود امکانات است. قطعا قومندانی امنیه ولسوالی مالستان نیز از این قاعده مستثنا نیست. از طرفی بخاطر هم جواری با ولسوالی های نظیر اجرستان، ارزگان و دای چوپان زابل، همواره در معرض تهدید قرار دارد. لطفا بفرمایید که بخش قومندانی امنیه، از نظر نیرو و امکانات دفاعی به چه میزان دچار کمبودات است؟

قومندان عسکریار:

نظر به این که مالستان از سه ناحیه دچار تهدید قراردارد، کمبودات زیادی داریم. سلاحهای بسیار کمی در اختیار ما قرار دارد. از جمله سلاح ها؛ تانک خیلی کم است. دوعراده تانک موجود، نفربر زرهی است که فقط پرسنل را انتقال می دهد. در حالی که ما نیازمند تانک‌ های محاربه ای هستیم. سلاح های سنگین مثل داشکه، بمب افگن، توپ 82 ، هاوان و سایر سلاح های مورد نیاز، باید چندین میل از هرکدام در اختیار ما باشد. ما به این نوع سلاح ها نیاز مبرم داریم. چون ما هر لحظه تهدید می شویم و آسیب پذیر هستیم. ولسوالی مالستان، ولسوالی بسیار بزرگی است ویک جغرافیای طولانی دارد و تامین امنیت و دسترسی به همه مناطق آن دشوار است.

بنابراین تقاضای ما از وزارت امور داخله این است که ما را تجهیز کنند و سلاحهایی را در اختیار ما قرار دهد که توان دفاع داشته باشیم و بتوانیم با آن از این سرزمین، تمامیت ارزی، حاکمیت ملی و از عزت و شرف مردم دفاع کنیم.

سخن صبا:

در مواجه با فساد اجتماعی نظیر؛ سرقت و دزدی و سایر مسایل و آسیب های اجتماعی ای که احیانا مشاهده می گردد، چه شیوه و روشی را در برخورد با آن اتخاذ نموده اید؟

قومندان عسکریار:

در زمینه فساد اجتماعی، قبل از آمدن ما، گروپ‌های بنام «رنجر»، «فولاد» و «طوفان» وجود داشت که باعث اذیت و آزار مردم می شدند و مردم از دست این ها متضرر بودند، ما بحمدالله موفق شدیم این گروه ها را منحل نماییم. پلیسی که امروزه قومندانی در اختیار دارد بسیار قاطع و جدی است و با همه فساد اخلاقی، با فحشا و منکرات بجدیت تمام برخورد می کند. فعلا در تمامی نقاط مالستان هیچ گونه فساد و بی بندوباری مشاهده و گزارش نمی شود.

سخن صبا:

مردم مالستان براساس مشاهدات و شنیده ها؛ از فعالیت‌ های شما راضی به نظر می رسند و اظهار خوشنودی می کنند، اما کسانی هستند بصورت انگشت شمار که نسبت به شما و کارهای تان منتقد اند و شنیده می شود که افرادی برای تبدیل شما تلاش می کنند. موضع شما نسبت به این انتقادها چیست؟

قومندان عسکریار:

ناگزیر است وقتی با افراد به صورت قانونی برخورد صورت می گیرد و در دعوا و جنجال ها ناحق بوده و بازنده می شوند، برای تلافی اقدام می کنند و در مسایل فساد و بی بندوباری وقتی با برخی جوان ها برخورد می شود، طبعا پدر، مادر، کاکا و فامیل این ها از برخورد ما آزرده می شوند. ممکن است برخی نسبت به ما ناراض شوند و این مسئله یک امر کاملا طبیعی است.

سخن صبا:

مسئله فساد و رشوه در اداره ولسوالی مالستان یک امر شایع و در سر زبان مردم هست. گرچند نسبت به گذشته کمتر شنیده می شود یا به خاطر این است که فساد و رشوه کم شده یا این که مسئله عادی شده و مردم نسبت به آن بی تفاوت گردیده اند؛ حال آیا در اداره تحت امر شما مسئله فساد و رشوه وجود دارد و شما تأیید می کنید یا این که با آن برخورد نموده اید؟

قومندان عسکریار:

در قومندانی امنیه در گذشته این مسئله وجود داشته؛ بنام «نال پایی»، «ماسولانه»، «پس کردن عریضه» و بهانه های دیگر از مردم پول می گرفتند. اما بحمدلله ما به قاطعیت، صراحت و جدیت تمام به تمامی مردم مالستان عرض می کنم؛ از زمانی که ما در این سمت مقرر گردیده ایم؛ هیچ موردی در قومندانی امنیه پیش نیامده که آلوده به فساد شود. هیچ گونه فسادی وجود ندارد. تمامی مواردی که از قبل بوده از بین رفته است. پول هایی که بنام نال پایی، ماسولانه می گرفتند، یا موتر رنجر قومندانی را به کرایه می دادند و یک امر معمول بود، این ها جلویش گرفته شده و من افتخار می کنم که توانسته ام چنین خدمات کوچکی را برای مردم خود انجام دهم.

 

سخن صبا:

حدود دوسال قبل، چند ماهی از فعالیت شما در قومندانی امنیه مالستان نگذشته بود و شما نیز گویا به مرکز رفته بودید برای آوردن امکانات و مهمات مورد نیاز مالستان، درست در همان موقع افرادی تلاش کردند در غیاب شما شخص دیگری را به این سمت بیاورند و بدنبال آن جنجال بوجود آمد و مظاهره صورت گرفت و یک عسکر در جریان این جنجال ها به شهادت رسید. در صورت امکان در این مورد توضیحاتی را عنایت فرمایید؛

قومندان عسکریار:

عرض کنم، دوماه از قومندانی من در مالستان نگذشته بود؛ وقتی ما آمدیم دیدیم که قومندانی خالی از سلاح و مهمات است و در سالیان گذشته هیچگونه اکمالی صورت نگرفته بود، من تصمیم گرفتم که به مرکز بروم؛ خواست و نظر مردم خود را و پیشنهادات و کمبودات قومندانی را در وزارت امور داخله با مسولین ذیریط در جریان قراردهیم و آنان را از وضعیت مالستان مطلع بسازیم و خواهش کنیم که ما را اکمال کنند. من به دنبال اکمال وسایط رفته بودم و مصروف همین کارها بودم، مطلع شدم که یک عده افراد خودخواه، جاه طلب، قدرت طلب، دست به یک کودتا زدند و این خودش یک نوع کودتا بود که شبانه با همکاری یک عده افراد دست نشانده وارد ساختمان قومندانی امنیه شدند، شب در خفا بسر بردند و فردایش با همکاری یک تعداد کسانی که دخیل در این قضیه بودند و امر تکثیر مکتوب این افراد را داده بودند قومندانی را تسخیر نمودند. در این اثنا، مردم از واقعیت مطلب خبردار شدند و دست به تظاهرات زدند و بدبختانه جوان ناکام مرحوم «شهید محمد» ساترمن قومندانی در جریان تظاهرات به شهادت رسید.

سخن صبا:

سوال آخر؛ جناب عالی به عنوان قومندان امنیه مالستان که شبانه روز برای خدمت به مردم و تأمین امنیت آنان تلاش می کنید، چه پیام و سخنی با اقشار مختلف مردم عزیز مالستان دارید؟

قومندان عسکریار:

من به عنوان یک سرباز مردم، خود را کوچک تر از آن احساس می کنم که برای بزرگان، علماء اندیشمندان و فرهنگیان پیامی داشته باشم!. اما خواهش من از مردم این است که همگی در راستای آرامش، آسایش و آبادی این سرزمین و وطن به نحوی تلاش نماییم. از جوانان عزیز می خواهیم که به درس، تعلیم و ورزش اهمیت بدهند و از اعتیاد و فساد و منکرات دوری ورزند. ما همواره جوانان عزیز را در رشته های مختلف ورزشی حمایت کرده ایم و در آینده نیز حمایت خواهیم کرد. آنچه از دست ما براید دریغ نورزیده ایم و در آینده هم همکاری می کنیم. قومندانی امنیه مالستان با تمام توان خویش در خدمت مردم است.

من این پیام را به مردم خود می دهم که تا آخرین رمق حیات، به عنوان فرزند این سرزمین، به عنوان سرباز وطن، از وجب وجب خاک مالستان دفاع می کنم. از عزت و مال و ناموس مردم تا آخرین رمق حیات دفاع می کنم.

سخن صبا:

قومندان صاحب تشکر فراوان از این که وقت تان را در اختیار ما قراردادید و در این گفتگو شرکت نمودید.

قومندان عسکریار:

خواهش می کنم، خواهش میکنم، خیلی خوش آمدید از لطف شما هم تشکر می کنم. به بنیاد صبا ارادتم را اعلام فرمائید. خدا نگهدار.

 

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**