گزارشی از مراسم تجلیل از شُهدای جنبش روشنائی در واقعه دوّم اسد 1395 کابل از سوی «شورای همبستگی مهاجرین مالستانی» مقیم ایران – تهران

نوشته شده توسط مدیریت. ارسال شده در گزارش و گفتگو

 بسم رب الشهداء والصدیقین

يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير (حجرات، 13).

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران، 169).

 

گزارشی از مراسم تجلیل از شُهدای جنبش روشنائی در واقعه دوّم اسد  1395 کابل  از سوی «شورای همبستگی مهاجرین مالستانی» مقیم ایران – تهران

 

روزنه: تظاهرات میلیونی دوّم اسد کابل، دوّمین مظاهره مدنی علیه بی عدالتی و تبعیض سیستماتیک وبرای ختم سیاست حذف و حصر و در اعتراض به مصوّبه نا عادلانه 11 ثور دولت وحدت ملّی مبنی بر تغییر مسیر انتقال خط فشار نیرومند برق ترکمنستان از بامیان به سالنگ بود که تحت عنوان «جنبش روشنائی» سازمان یافته بود؛ اما این تظاهرات مدنی و مسالمت آمیز، حوالی ظهر روز دوّم اسد 1395 در اثر وقوع حادثه هولناک تروریستی، به خاک وخون کشیده شد و به شهادت حدود 90 نفر از بهترین فرزندان ملّت افغانستان و نیز جراحت ومصدومیّت بیش از 200 نفر از آنان منجر شد، فاجعه المناکی که دلهای انبوهی از جهانیان و به ویژه ملّت سرافراز افغانستان و بالاخص ملّت سرافراز و عدالت خواه «هزاره» را که راهیان وصاحبان «جنبش روشنائی» اند، سوگوار نمود.

پس از این واقعه هولناک تروریستی، سلسله مراسم های یادبود و تجلیل از شهدای «میدان شهدای روشنائی» در سراسر افغانستان و جهان برگزار گردید که «شورای همبستگی مالستانی های مقیم ایران» نیز یادواره شهداء جنبش روشنائی وبه ویژه مراسم تجلیل از چهار شهید مالستانی این فاجعه هریک: «شهید عنایت الله هومن»، «شهیدنوروز علی حسن زاده»، «شهید محمّد باقر محمّدی» و « شهید شاه حسین حیدری» را با حضور جمع زیادی از مهاجرین و نیز با حضور یکی از بستگان شهید حیدری در عصر روز جمعه، تاریخ: 8/ 5/ 1395 در حیدریّه نجف اشرف واقع در خیابان مصطفی خمینی، حوالی بهارستان شهر تهران برگزار نمود.

آغاز مراسم با تلاوت قرآن مجید و قرائت قطعه شعر

یادواره شهدای دوّم اسد جنبش روشنائی از ساعت 3 بعد از ظهر، باقرائت قاریان جوان هریک مهدی صالحی دانشجوی مهندسی عمران و حافظ کلّ قرآن کریم، غفّار نظری و محمّد حسین نبوی آغاز شد. اجرای مراسم را نیز آقای محمّد شریف عظیمی به عهده داشت. جناب آقای محمّد حسین فیّاض هم در افتتاحیه این مراسم، قطعه غزلی را که در رثای شهدای جنبش روشنائی سروده بود، قرائت نمود و آقای احمدی شیرداغ نیز بیانیه شورا در ارتباط به محکومیت حادثه دوم اسد، قرائت نمود.

سخنرانی حجّت الاسلام والمسلمین استاد حسین صالحی مالستانی

در ادامه برنامه، حجّت الاسلام صالحی مالستانی برای ایراد سخنرانی به جایگاه رفت. استاد صالحی مالستانی، سخنانش را با استناد به آیه 13 سوره حجرات که در نفی تبعیض بین انسان‌ها است، آغاز نموده و ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و تسلیت و تبریک شهادت شهدای عزیز واقعه دوم اسد میدان شهدای روشنائی کابل، تبعیض را رفتار غیر انسانی وغیر دینی شمرده وعنوان مبحث خودرا ملهم از پلاکارتی که در دست مادران عزیز در جلو صف اعتراضی جنبش روشنائی در دوّم اسد کابل به چشم می‌خورد، یعنی «مرگ بر تبعیض» انتخاب نمود.

آقای صالحی سپس به توضیح مفهوم تبعیض پرداخته و با اشاره به سابقه ودیرینه سیاست تبعیضی در جهان یاد آور شدند: تبعیض با انواع و اقسام آن، مخصوصاً تبعیض نژادی، همواره بشریت را رنج داده است. مانند تبعیض به شکل برده‌داری در آمریکا یا تبعیض نژادی وناسیونالیستی هیتلری، یا تبعیض نژادی آپارتاید آفریقای جنوبی یا تبعیض نژادی و برده‌داری جاهلیت عربی؛ استاد صالحی با تمرکز بر سابقه اعمال تبعیض در افغانستان، به قتل‌عام عبدالرحمن جنایت‌کار در افغانستان در 1288م. اشاره نمود و با تحلیل دامنه دار، آغاز تبعیض در افغانستان را قرین با پاگرفتن این کشور بدست احمد شاه ابدالی دانست که عبدالرحمن این تبعیض سیستماتیک را به شکل وحشیانه و نسل‌کشی به اوج خفقان رساند.

حجّت الاسلام صالحی، در ادامه مباحث خود، روند مبارزه با تبعیض را مورد تحلیل قرار داد؛ ایشان مبارزات مارتین لوتر کینگ در آمریکا برای دفاع از یک زن سیاه‌پوست و همچنین مبارزه نلسون ماندلا با نظام آپارتاید درآفریقا و تلاش های مهاتما گاندی برای استقلال هندوستان را به عنوان نمونه های مبارزات دوام دار جهانیان علیه استبداد وتبعیض یاد برد و مبارزه علیه ظلم وتبعیض را یک آموزه اصیل دینی یادکرد که دین اسلام از همان ابتدا، مبارزه با تبعیض نژادی و برتری‌طلبی‌های شیطانی را وجهه تعالیم خویش قرار داده و پیامبر اسلام فرمود: «الناس سواسیهم کاسنان المشط» مردم مانند دندانه‌های شانه با هم برابرند. امام علی (ع) نیز برای تحقق عدالت ونفی زیاده خواهی و درراه مجاهدت با ظلم وجهل مبارزه کرد و در این راه به شهادت رسید.

 

آقای صالحی به شروع، ریشه‌ و روند جنبش روشنایی در افغانستان نیز اشاره و تأکید کرد که ما نباید جنبش روشنایی را بریده از ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و سیاسی آن مطرح کنیم بلکه این جنبش، ریشه تاریخی بلندی دارد؛ او از فیض‌محمد کاتب هزاره نام برد که مانند حضرت موسی (ع) در کاخ فرعون، با ثبت جنایت‌های عبدالرحمن، علیه تبعیض مبارزه کرد و کتاب های تاریخی مانند «سراج التواریخ» و «تحفة الحبیب» و آثار دیگر را به یادگار گذاشت تا ما سابقة خود را بدانیم ونیز از مبارزات ابراهیم‌خان گاوسوار یاد نمود که به دفاع از مال و ناموس مردم هزاره که از سوی عُمال عبدالرحمن مورد هتک قرار می‌گرفت، به مبارزه برخاست و«عبدالخالق هزاره» که سینه استبداد نادرخانی را نشانه گرفت و در تاریخ مبارزات و جنبش عدالت‌خواهی ماندگار شد و نیز از شهید سید اسماعیل بلخی یاد نمود که برای تغییر نظام استبدادی و خاتمه دادن به مزدوری بیگانه‌ها، قیام کرد و 17 سال در حالی در «زندان دهمزنگ» سپری کرد که مردم ما از وضعیت او بی‌خبر بودند واین قیام ها وکوشش های ضد استبدادی کمکم به اوج خویش رسیده تا اینکه در دهه 70 و در نظام پسا پادشاهی، روند نوینی از تبعیض و حق کشی پا گرفت که بیم آن می رفت که باری دیگر استبداد، بنیان واستحکام یافته و مردم ستمدیده را در ژرفای محرومیت نوین فرو ببرد. واین بود که شهید وحدت ملّی و عدالت خواهی «حجت الاسلام والمسلمین شهید مزاری» در این برهه حساس تاریخ، «جنبش عدالت خواهی» را به طور سامان یافته بنیان نهاد و سابقه عدالت خواهی سرکوب شده ملّیت های مظلوم کشور را احیا نمود. استاد صالحی با اشاره بر اینکه شهید مزاری، هم در احیا و چاپ آثار فیض‌محمد کاتب هزاره نقش فعال بازی کرد و هم زندگی‌نامه و تصویر عبدالخالق هزاره را به قیمت جان بیرون آورد و در اختیار مردم قرار داد و هم از شهید بلخی و تأثیرپذیری خود از وی به صراحت سخن گفت و هم از دیگر مبارزان علیه تبعیض به احترام یاد کرد و نهضت وجنبشی که شهید مزاری، بنیان افکند، فشرده ای از تمام سابقه عدالت خواهی ملّیت های عدالت خواه افغانستان بود و اینگونه بود که ملّیت های منزوی  وگوشه گیر از جمله هزاره‌های مظلوم را از حالت ناامیدی به خودباوری رساند و امروز «جنبش روشنایی» و جوانان غیوری که باجرئت ستودنی در چوکات حرکت اعتراضی مسالمت آمیز ومدنی، مطالبات عدالت خواهانه ملّت افغانستان را در خیابان های پایتخت، فریاد می زنند، دامنه و شاخه‌ای از آن جنبش دیرینه عدالت‌خواهی است که ریشه و استحکام تاریخی در جنبش عدالت خواهی به رهبری استاد مزاری دارد.

حجّت الاسلام صالحی در بخشی از سخنان خود به هزینه های سهمگین عدالت خواهی اشاره نمود وضمن یاد کرد از کشتار ها، دارها، حبس وشکنجه ها، انواع تحقیر و تهدید، آوارگی و بیچارگی های تاریخی، به هزینه سنگین «جنبش روشنائی» در واقعه دوبم اسد میدان شهدای روشنائی اشاره نمود و یاد آور شد که خون بهترین جوانان ما فقط برای انتقال لین برق از مسیر بایمان نریخت بلکه این خون های پاک، یکی از هزینه های عدالت خواهی تاریخی مردم ماست که درراه عدالت خواهی ومبارزه با تبعیض سیستماتیک وانحصار طلبی و بیدادگری، اینک قلب پایتخت افغانستان را سرخ و نیلگون نمود. آقای صالحی سپس  خواسته‌های شهداء و الزامات تحقق مطالبات آنان را همچون موارد زیر با احساسات دردمندانه متذکّر شد که دربند بند این نکته ها با تکبیر پرشور حضار مورد تأیید قرار گرفت:

1. استاد صالحی از همه قلم به دستان، تریبون‌داران و فعالان عرصه‌های میدانی ملت هزاره تقاضا نمود تا دست از خودزنی بردارشته و نوک پیکان انتقاد خود را متوجه قاتلان شهدای عزیز نمایند واضافه نمود که هرگز خردمندانه نیست که در شرایط کنونی، ما به هتاکی نسبت به رهبران سابقه دار یا قشر عزیز جوان یا هر طیفی از مردم خود بپردازیم و قاتلان جوانان ما تماشا گر هتّاکی ها و خودزنی های ما باشند.

2. صالحی مالستانی خطاب به ارگ‌نشینان تصریح نمود: فاشیست ها بدانند که هزاره‌ها دیگر به دوره جوالی‌گری برنخواهند گشت و درادامه سخنانش در خطاب به حاکمان افزود که: شما که از بازوان همین مردم بالا رفته و به ارگ رسیده اید، آیا این بود جواب جوانان تحصیل‌کرده‌ای که با گُل به میدان اعتراض آمده بودند و لباس شهرداری پشیده بودند، تا کثافت‌های شهر را که بی توجهی های شما ایجاد نموده است پاک کنند. آیا جواب آن‌ها باروت بود؟

 

3. حجّت الاسلام صالحی از دولت خواست که بدون فرافکنی و عوام فریبی، مسئولیت سهل‌انگاری و احیاناً  تعمد حلقاتی از ارگ‌نشینان را در این حادثه به‌عهده بگیرد و پاسخگوی خون شهدای عزیز ومجروحان مظلوم و دلهای داغدیده خانواده‌ها و یتیمان باشند. آقای صالحی تأکید کرد: در این حادثه نه مشکوک بلکه مطمئن هستیم که توطئه ای در کار بود؛ شواهدی مانند تیرخوردن برخی از شهدا، و شنیدن صدای فیر گلوله که مصاحبه‌هایش موجوداست و اینکه موترهای دولتی برخی از جوانان ما را برده و هنوز خبری از آنان نیست و نوع مواد انفجاری به کار رفته و تعداد شواهد دیگر حاکی از یک توطئه سازمان یافته اند که پاسخگوی آن فقط دولت و حلقات امنیتی ارگ و مسئولین رده بالای امنیتی است.

4. صالحی سپس تأکید نمود که برای احقاق حقوق شهدا و بستگان و مجروحین حادثه غم‌انگیز دوم اسد 1395 در میدان شهدای روشنائی کابل باید یک کمیسیون حقیقت یاب مستقل، با نظارت جامعه جهانی تشکیل شود، مسئله بسیار مشکوک و غیر عادی است. وی با استناد به سخنان عباس نویان که به عنوان عضو این کمیسیون اعلام انصراف کرده گفت: دولت تاکنون حدود 70 کمیسیون را در حوادث مختلف تروریستی و جنایی تشکیل داده است و هیچ کدام به نتیجه نرسیده است مانند فاجعه ماجرای تبسم، گروگانگیری های غور وجاغوری، حادثه جلریز، سقوط قندوز و...

5. آقای صالحی خواستار آن شد که جنبش روشنایی که با این فاجعه، رنگ خون گرفت، باید قدرتمند تر ازپیش ادامه یابد و نباید آرمان عدالت‌خواهانه مردم و شهدا به حاشیه کشیده شود، مبارزه با تبعیض‌های سیستماتیک باید قوی‌تر از گذشته و در همه سطوح ادامه یابد.

استاد صالحی مالستانی با خطاب به خانواده شهداء نیز یاد آورشد: مطمئن باشید که خون پاک شهدای عزیز، هدر نخواهد رفت؛ همانگونه که دشمن می‌خواست با شهادت استاد شهید مزاری و یارانش و قتل‌عام مردم غرب کابل در سال 1373 نام شهید مزاری و در کل هزاره‌ها را دفن کنند و دیدید که قضیه برعکس شد و امروزه از هیچ رهبری در جهان به اندازه شهید مزاری تجلیل گسترده و با کیفیت و پرمحتوا نمی‌شود. شهدای عزیز دوم اسد کابل نیز همچنان برتارک تاریخ خواهند درخشید. وی ابراز امید واری نمود که خون های شهیدان روشنائی نیز مشعل عدالت خواهی گشته و چراغی برای روشنیّ فردای این مردم و خط وجهت حرکت عدالت خواهانه ما خواهدشد. حجّت الاسلام استاد صالحی مالستانی در پایان سخنان خود بر تداوم راه و تحقق آرمان های عدالت‌خواهانه شهدا تأکید کرد.

بیانیه شورای همبستگی مهاجرین مالستانی مقیم ایران

پس از پایان سخنرانی، جناب آقای عبدالقیوم احمدی به نمایندگی از مهاجرین مالستانی، بیانیه «شورای همبستگی مالستانی‌های مقیم ایران» را قرائت کرد. دربیانیه بر تداوم راه شهیدان جنبش روشنائی و تحقق مطالبات جنبش روشنائی تأکید گردیده و ضمن محکومیت جنایت تروریستی دوّم اسد کابل، دولت ونهادهای امنیتی نیز به دلیل کوتاهی درعدم جلوگیری از بروز این فاجعه  مقصّر دانسته شده و بر توجه دولت و تحقق مطالبات مردمی وهم بر مجازات جانیان تأکید شده بود. 

مقاله آقای رضائی به نمایندگی از دانشجویان افغانستانی درتهران

آقای رضائی یکی از دانشجویان مالستانی در تهران نیز مقاله تحلیلی خود را در نحوه شکلگیری و تحلیل روند، آینده و ضرورت تداوم جنبش عدالت‌خواهانه روشنایی ارائه نمود.

مرثیه سرائی ودعای پایانی

 این مراسم که همزمان با شب شهادت امام صادق (ع) برگزار شده بود، آقای راشدی یکی از مدّاحان برجسته کشور، در سوک امام صادق (ع) و در مصیبت شهیدان جنبش روشنائی مدیحه سرائی نمود.

این مراسم پرشکوه که با شرکت پرشکوه مهاجرین برگزار شده بود، در حدود ساعت 6 عصر با دعای پایانی به پایان رسید.

8/5/1395

تهیه و تنظیم گزارش محمد شریف عظیمی، عکاس محمد صالحی و روح الله فرهنگ