جايگاه مصلحت در سياست خارجی نظام اسلامی
چکيده
در اين مقاله به نقش و جايگاه مصلحت در سياست خارجي نظام اسلامي، پرداخته شده است. پس از توضيح مفاهيم کليدي؛ سابقهاي مصلحت در فقه شيعه، همچنين به برخي از اقسام کلي مصلحت اشاره و آنگاه به بحث مصلحت انديشي در فقه در قالب رعايت مقتضيات زمان و مکان و به عنوان نمونه، به کارآيي مصلحت در تأليف قلوب اشاره شده است. سرانجام نقش مصلحت در سياست خارجي با بيان مواردي چون: مصلحت و قراردادهاي بين المللي، جهاد و مصلحت و ترک جنگ و مصلحت پي گرفته شده است؛ اساساً بدون عنصر مصلحت، نظام سياسي اسلامي کارآيي مطلوب را در عرصههاي مختلف از جمله در عرصهي سياست خارجي از دست خواهد داد؛ بنابراين مصلحت داراي جايگاه بسيار مهم و کاربردي و داراي نقش محوري در تعيين استراتژي و سياست خارجي نظام اسلامي است.
واژگان کليدي: مصلحت، سياست، سياست خارجي و نظام اسلامي
مقدمه
استنباط در مورد مصلحت و جايگاه آن در سياست خارجي نظام اسلامي، گوياي يك نوع شناخت و معرفتي است كه سياست خارجي نظام اسلامي را در فرايند تحولات و معادلات پيچيدة روابط بين الملل در جهان امروز و تطبيق اهداف آن، قابل توجيه ميسازد. به عبارت ديگر، پديده مصلحت در نظام سياسي اسلام، همان ظرفيتي است كه ظرافت و لطافت خاص، توان بر قراري روابط با ديگران را در قـالب احترام متقابل و ايجاد دستاوردهاي مثبت، براي آن پديد ميآورد. در اين ميان بهره برداري از ظرفيت موجود(رعايت مصلحت) توسط حاكم اسلامي گوياي تدبير، درايت و كار آمدي او خواهد بود.
راز ماندگاري يك نظام سياسي در انطباق آن با شرايط و تحولات و هدايت آن به سمت خواست و اراده نظام سياسي در بعد سياست خارجي آن، در قالب مصلحت جلوهگر ميشود. زيرا مصلحت ايجاد توان نموده و زمينه را براي نظام سياسي فراهم ميكند كه نه تنها در معادلات بين المللي و شرايط و تحولات آن، پذيرنده صرف نيست، بلکه توان تأثير بر شرايط و تحولات و هدايت آن در مسير اهداف نظام سياسي را، فراهم ميسازد. اين تحقيق در صدد پاسخ به اين سؤال اساسي است كه: نقش و كاربرد مصلحت در سياست خارجي نظام اسلامي چيست؟
مفاهيم
1.مفهوم مصلحت
الف) مصلحت در لغت
مصلحت از ماده صلح، با توجه به جنبههاي مختلف مصلحت معاني متعددي از سوي اهل لغت، ارائه شدهاست، كه به برخي از معاني مربوط به بحث اشاره ميشود. برخي صلاح و مصلحت را نقيض فساد دانستهاند و يا به معناي تفاهم و نيكي كردن نسبت به چيزي يا كسي، گرفتهاند،" الصلاح: نقيض الطلاح"(فساد) و رجل صالح في نفسه و مصلح في اعماله و اموره. والصلح: التصالح القوم بينهم و اصلحت الي الدابه: احسنت اليها ( الفراهيدي، ترتيب العين/ [بيتا]- 1001)
در تعريف ديگر صلاح و مصلحت به معناي مصالحه و تفاهم با دشمن آمده و هم چنين به معناي صلاح ديد و رأي در بارة چيزي گرفته شدهاست." و صالح العدو و بينهما الصلح" به معناي صلاح ديد و رأي امام نيز آمده"و رأي الامام المصلحۀ في ذالك"( زمخشري، اساس البلاغه/ماده صلح)
اقرب الموارد، مصلحت را اين گونه تعريف كرده: «المصلحة ما يترتب علي الفعل و يبعث علي الصلاح يقال: رأي الامام المصلحة في ذالك، اي هو ما يحمل علي الصلاح ومنه سُمّي ما يتعاطاه الانسان من الاعمال الباعثة علي نفعه مصلحةً» (الخوري الشرتوني، اقرب الموارد، ج3، ماده صَلَحَ)
مصلحت عبارت است از آن چيزي که بر عملي بار ميشود و موجب درستي آن ميگردد، چنانکه گفته ميشود: امام مصلحت را در اين ديد، يعني چيزي که سبب صلاح ميشود، از همين رو کارهاي که انسان براي سود بردن انجام ميدهد، مصلحت ناميده ميشود.
ب) مصلحت در اصطلاح
«برخلاف عالمان اهل سنّت که تعاريف مختلفي از مصلحت ارائه دادهاند، فقيهان شيعه تعريفي ارائه ندادهاند، گو اينکه آنان، معناي آن را روشن ميدانسته و نيازي به تبيين و توضيح آن نميديدهاند و تنها به ذکري مصاديقي آن بسنده کردهاند. با اين حال، تتبع در سخنان آنها در ابواب مختلف فقه چنين استفاده ميشود که مصلحت مسلمانان عبارت است از آن چه که به نفع همه، به تعبيري به نفع جامـعه باشد، گو اينكه ارتكاز عقلايي از واژهي مـصلحت همين است و امام خميني نيز بدان اشاره كردهاست و محتمل اسـت كه آنان با تكيه به هـمين ارتكاز عقلايي بسنده و از تعريف آن خودداري كردهاند. صاحـب جواهر در بارة مـصلحت مينويسد: بي هيچ اشكال و اختلاف نظري، امام(ع) در حال بسط يد، منافع زمينهاي مفتوحه عنوه را در مصالح عمومي مانند حفاظت از مرزها، حمايت از رزمندگان اسلام و ساختن پلها و مانند اينها، يعني آنچه منفعتش به همة مسلمانان ميرسد، مصرف نمايد».( حسيني، ضوابط احكام حكومتي، مجموعه آثار7، انديشه حكومت اسلامي/1378-111)
فقهاي شيعه عموماً مصلحت را يک امر حکومتي دانستهاند که حاکم اسلامي با توجه به منافع مسلمين تصميماتي را اتخاذ ميکند، يعني مصلحت داير مدار منفعت، تفسير شده است و مقصود از منافع را عام دانستهاند که شامل منافع مادي و معنوي است چنانکه در بيان مصاديق نيز اين ويژگي رعايت شده است که بنا به گفته برخي از نويسندگان « دو نکته در سخنان فقيهان در باره معناي مصلحت قابل اهميت است: يکي اشاره به مصاديق است که آنان پلها، مساجد، تقويت دين، جهاد در راه خدا و اموري از اين دست را از مصاديق مصلحت دانستهاند... دوم آنکه آنان براين باورند که مصلحت اعم از مصلحت ديني و دنيوي، معنوي و معيشتي است.(همان/111)
مرحوم شيخ مفيد با بيان مصاديق مصلحت، معناي عام از مصلحت را ملاك قرار داده و ميفرمايد:« و في مصلحة ما ينوبه من تقوية الامام، و اقامة الدين، و في وجوه الجهاد، و غير ذالك ممّا فيه مصلحة العامة»( مفيد، المقنعه/بيتا-288)
علامه حلي در قواعد الاحكام، ساختن مساجد، پلها و... را از مصالح عمومي ميداند. بي شك عنوان مسجد دست كم به جنبههاي معنوي و فرهنگي نيز اشاره دارد؛ اگر منحصر در آنها نباشد و نيز در همانجا تعبير« كل مصلحۀٍ يتقرب بها الي الله تعالي دارد.»(علامه حلي، قواعد الاحكام، به نقل از حسيني، پيشين/111)
گاهي مصلحت را بر اساس سود و فايده چنين تعريف كردهاند: « در مصلحت سود و فايدهاي است كه پس از آگاهي بر مقدمات علمي و به كارگيري عملي آنها، نصيب انسان ميشود و در حقيقت مصلحت از لحاظ وزن و معنا به سان منفعت است كه در ميدان عمل، در قالب فدا شدن برخي از تكاليف، حقوق و احكام براي حفظ اصول و پايههاي اساسي دين محقق ميشود. ( ميبدي، مصلحت نظام در انديشه امام خميني( مجموعه آثار7) 1378،ص 185)
بنابراين مصلحت امري است که در سايه آن و با رعايت الزامات به خصوص در فرايند عملي سازي تصميمات اتخاذ شده، جهت جلب منفعت و خير و نيكي و صلاح جامعه اسلامي، پديدار ميشود. چه اينكه مصلحت سنجي از سوي امام مسلمين صورت بگيرد كه بيشتر در مسائل حكومتي و سياست انجام ميگيرد، يا توسط خود مسلمين با رعايت ضوابط و مقررات اسلامي در عملكرد و رفتار اجتماعي شان، با ديگر ملل جهان، جامه عمل بپوشد، خير و صلاح را براي جامعه اسلامي بو جود آورد. چنين جامعهاي را، جامعة مصلح و با تدبير و خير انديش مي نامند. جامعهاي مصلحت خواه و با تدبير، اعم از رهبران و پيروان دنبال خير وصلاح جامعه هستند. حضرت امام خميني(ره)، در مورد كسي كه رهبري جامعه اسلامي را به عهده گرفته رعايت مصلحت به معناي منافع عمومي را مورد تأكيد قرار ميدهد« كسي كه بر مسلمين و جامعه بشري حكومت دارد هميشه بايد جهات عمومي و منافع عامه را در نظر گيرد.»( صحيفه نور، ج17، ص106)
در اكثر تعريفهاي كه از "مصلحت" صورت گرفت معناي"منفعت" چه دنيوي و چه اخروي و يا منافع اجتماعي مد نظر بوده و هست چنانكه صاحب جواهر مصلحت را اين گونه تعريف ميكند: « يفهم من الاخبار و كلام الاصحاب بل من ظاهر الكتاب من أن جميع المعاملات وغيرها أنها شرّعت لمصالح الناس و فوائدهم الدنيوية و الاخروية و مما تسمّي مصلحة و فايدة عرفاً»( النجفي، جواهر الكلام/ 1368، ص344)
از روايات و کلام اصحاب (فقها) بلکه از ظاهر قران چنين استفاده ميشود که تمام معاملات و داد و ستدها و غير آن، براي مصالح و فوائد دنيوي و اخروي- آنچه که به نظر عرف مصلحت ناميده ميشود- جعل و تشريع شده است.
در تعريفي شهيد اول از مصلحت چين آمده:«کل حکمٍ شرعي يکون العرض الأهم منه الدنيا سواءً کان لجلب النفع او دفع ضرر يسمّي معاملة سواءً کان جلب النفع و دفع الضرر مقصودين باالأصالة أو بالتبعية فالاول... والثاني هو ما تکون المصلحة مقصودةً بالتبع». (شهيد اول، القواعد والفوائد؛ بيتا، ص 35)
از مجموع تعريفها براي مصلحت چنين استفاده ميشود که مصلحت داير مدار منفعت است، همانگونه که در شرع دستور به انجام کاري بر اساس مصلحت ميباشد؛ نهي از عملي به لحاظ مفسده در آن است. مصلحت در روابط اجتماعي انسانها بر اساس منافع متقابل ميان آنها، حکايت از تدبير و مصلحت انديشي دارد.
2) مفهوم سياست
يكي از واژهاي كليدي در اين تحقيق واژه سياست است، كه حد اقل نيازمند يك توضيح مفهومي است و با روشن شدن آن روند و سير تحقيق، حالت منطقي خود را حفظ خواهد كرد.
الف) سياست در لغت:
در لغت براي واژه سياست معاني متعددي را ذكر كردهاند كه در همة آن معاني، نوعي"مديريت" اشراب شدهاست لذا سياست به معناي" حكم راندن بر رعيّت و اداره كردن امور مملكت؛ حكومت كردن، رياست كردن، عدالت، داوري، جزا و تنبيه.( معين 1371) آمده است.
هم چنين در معناي لغوي سياست معاني ذيل ذكر شدهاست" رياست كردن، مصلحت كردن، تدبير كردن، شكنجه، عذاب، نگهداري و حراست، حدود ملك، سعدي هم سياست را به معني كشور داري آورده است( مال بي تجارت و علم بي بحث و ملك به سياست نپايد.( ابوالحمد، مباني سياست/1370-6)
ب) سياست در اصطلاح
در مفهوم اصطلاحي سياست ميان انديشمندان مختلف با گرايشهاي متعدد، منازعه و مناقشه است؛ تعريفهاي زيادي را براي سياست كردهاند و اين نوشته ظرفيت پرداختن به همة تعريفها را ندارد. فقط جهت آشنايي با مفهوم سياست، به چند تعريف اكتفا نموده و به اصل بحث كه تبين جايگاه مصلحت در سياست خارجي است، پرداخته ميشود.
1- برخي سياست را هنر و يا دانشی كه بتواند واحدهاي سياسي را مديريت كند، ميداند. سياست، به عنوان يك مفهوم عام، اعمال هنر يا علم هدايت و ادارة دولت با ساير واحدهاي سياسي است.( مك لين، فرهنگ علوم سياسي/1381ص635) به عبارت ديگر سياست هنر استفاده از امكانات است(عالم، بنيادهاي علم سياست، 1383ص29)
2- گاهي سياست را به محور قدرت و توان مبارزه تعريف ميكنند" سياست مبارزة براي قدرت است. مهم ترين تعريف سياست در ميان متفكران سياسي غرب اين است كه آن را مبارزه براي قدرت ونفوذ و اعمال آن در جامعه دانسته اند.( همان/30)
3- سياست، توزيع آمرانه ارزشها است( همان/30) به اين معنا كه اقتدار و حاكميت يك نظام سياسي ارزشها را در جامعه نهادينه ميكند.
4- در يك تعريف ديگر از سياست كه تاحـدي تعـريفي جامـعي است چـنين آمدهاست: « سياست، رهبري صلح آميز يا غير صلح آميز روابط ميان افراد،گروهها و احزاب(نيروهاي اجتماعي) و كارهاي حكومتي در داخل يك كشور، روابط ميان يك دولت با دولتهاي ديگر در عرصه جهاني است.»( همان/30)
3- تعريف سياست خارجي
با روشن شدن مفهوم سياست، در تبين و تعريف سياست خارجي يك نظام سياسي، برخي از آن، برداشت ساختارمند دارد، كه نظام سياسي، در سياست خارجي خود تلاش ميكند، تا تضادهاي و كشمكشهاي را به نحوي با هم وفق داده و از وجود بحران و تنش جلوگيري نموده، تا اهداف عالي را محقق سازند. به عبارت ديگر سياست خارجي يك فرايندي است كه از آغاز و انجام معين تبعيت ميكند كه از ساختار دقيق سياسي برخوردار است. چنانكه « دانيل بل، نويسندة پيدايش جامعه بعد از عصر صنعت اشاره ميكند: ...اتخاذ سياستهاي ملّي براي كارشناسان با كفايت مسئلهاي نيست و نيز اين امر مونتاژ کردن قطعات مختلف سياست، آن طور كه در مورد مونتاژ قطعات اتومبيل عمل ميشود، نيست. سـياست هم متوجه داخل و هم متوجه خارج بوده، ميكوشد تا اهداف مختلف و متضاد را با يكديگر وفق دهد، خواستهها و آرزوها را به ابزار موجود تنظيم و تعديل نمايد، و طرفداران مـختلف اين اهداف و آرزوهاي مـتضاد را با يكديگر سـازگار و منطبق سازد. در اينجا است كه اصـل و جوهر سـياستگذاري نهفتهاست، در روند عميقترين مفهوم خود سياسي است».( جان لاول، سياست خارجي آمريكا، 1371ص41)
بيان فوق هرچند يك تعريف مدون و منسجم از سياست خارجي ارائه نداده، منتهي با تبين اين نكته كه نظام سياسي، در راستاي تحقق اهداف شان در دو بعد سياست داخلي و خارجي، با اهداف مختلف و متضاد رو برو است كه با توجه به خواستههاي نظام سياسي تلاش ميكند، تا با يك خط و مشي مشخص، روندي را در دستور كار قرار داده و از ابزار موجود در جهت تعديل آن استفاده كند؛ اين نكته تبين كننده نوعي استراتژي است كه از سياستگذاري معين پيروي نموده و از سياست تعديل تضادهها بهره ميجويد.
در تعريفي كه تا حدودي از انسحام و استحكام بر خوردار است و ميتوان از آن به عنوان يك تعريف مدون نام برد كه سياست خارجي را در يك چارچوب معين تعريف نمودهاست اين گونه آمده که سياست خارجي عبارت است از« مجموعه خط و مشيها، تدابير، روشها و انتخاب مواضعي است كه يك دولت در برخورد با امور و مسائل خارجي در چار چوبه اهداف كلي حاكم بر نظام سياسي اعمال مينمايد».( محمدي، سياست خارحي جمهوري اسلامي، /1377- 18) به عبارت ديگر «سياست خارجي باز تاب اهداف سياستهاي يك دولت در صحنه روابط بين الملل و در ارتباط با ساير دولتها، جوامع و سازمانهاي بين المللي، نهضتها، افراد بيگانه و حوادث و اتفاقات جهاني ميباشد».( همان/18)
بنابراين سياست خارجي كه بيان كننده نحوة تعامل يك دولت با ساير دولتها، سازمانها و نهادهاي بين المللي است؛ از دو بخش مجزا تشكيل ميشود.
الف) اهداف ملّي، كه هركشور در صحنه بين الملل تعقيب و در صدد تحصيل آنها ميباشد.
ب) سـياستها و روشهاي كه براي رسـيدن به اهـداف مـزبور اتخاذ و اعمال ميگردد.( همان/18)
اهداف ملّي هر نظام سياسي، نيازها و آرمانهایي است كه با توجه به شرايط و تحولات پديد آمده، احساس پرداختن به آنها را در نظام سـياسي تقويت ميكند. براي رسـيدن به اهداف مورد نظر، نظام سياسي ناچار است كه از سـاز و كار و سـياستگذاري با روش معقول و منطقي پيروي نموده و اصول و مقررات بين المللي را مورد توجه قرار دهد.
4- تعريف نظام و نظام سياسي اسلام
براي تبين و تعريف نظام سياسي اسلام، ابتدا لازم است كه مفهوم نظام به طور جداگانه تعريف شود. در تعريف نظام آمده كه« نظام به مجموعهاي منسجمي كه از اجزاي مرتبط به همديگر تشكيل يافته، خوانده ميشود؛ مجموعهاي از متغيرهاي وابسته به يكديگر كه هرگونه تغيير در هر يك از عناصر متشكله به ساير بخشهاي آن نيز سرايت ميكند و آن را تحت تأثير قرار ميدهد. اجزاي هر نظام، پيوسته در كنش و واكنش با محيط اطراف آن هستند. متغيرها و ويژگيهاي هر نظام عبارت از داده، نهاد و باز خورد محيط داخلي و خارجي است»( نوروزي، نظام سياسي اسلام/1381ص15)
همچنين توجه به مفهوم سياست، در تعريف نظام سياسي راه گشا خواهد بود چنانكه قبلاً سياست را تعريف نموديم اما تعريف آن از نظر انديشمندان اسلامي اينكه سياست عبارت است از:« روش ادارة جامعه به گونهاي كه مصالح مادي و معنوي آحاد آن تحقق يابد».( همان1381، ص16)
با توجه به تعريف نظام و سياست، نظام سياسي اسلام را چنين تعريف كردهاند« نظام سياسي مجموعهاي منسجمي از كنشها و واكنشها است كه براي تربيت انسانها و دستيابي وي به هدف- با استفاده از ابزار مشروع- در جامعه تعبيه و طراحي ميشود. اسلام با توجه به ترسيم هدف و مباني غني و اصول و قواعد كلي ادارة جامعه، نظام سياسي مخصوص به خود دارد كه از ساير نظامهاي سياسي متمايز است. نظام سياسي اسلام شامل نظام سياسي، نظام حقوقي، نظام اجتماعي و اخلاقي است. هر كدام بخش و يا به تعبير ديگر خرده نظامهاي از مكتب اسلام به شمار ميروند كه در تعامل با يكديگرند و همه يك هدف اساسي را كه اسـتكمال انسان و قرب الهي است، تعقيب ميكنند. در حقيقت با ملاحظه هدف و توجه به مباني بينادين انديشه اسلامي است كه نظام سياسي طراحي ميگردد». ( همان/17)
5- سابقهاي مصلحت در فقه شيعه
در يك نگاه كلي و اجمالي ميتوان گفت كه پس از بعثت پيامبر0 و هجرت آن حضرت از مكه به مدينه و تشكيل نظام سياسي اسلامي، مسئلهي مصلحت براي استمرار نظام نوپاي اسلامي يك امر ضروري تلقي ميشدهاست،« ريشههاي مسئله مصلحت را بايد در سيرة پيامبر خدا0 و امامان معصومE جست، آنان در بسياري از موارد بر طبق مصلحت، احكام حكومتي صادر كردهاند. از آيات قران، روايات و سيرة عملي پيامبر خدا0 و معصومينE كه بگذريم، نخستين فقيهي كه در فقه شيعه اين مسئله را در قالب مسائل فقهي بينان نهاد، شيخ مفيد( م413) است. وي براي نخستين بار در موارد مختلفي ازكتاب ارزنده «المقنعه» اين موضوع را ياد آور شده و زمينه را براي شيفتگان و دلدادگان به اين گونه مسائل فراهم ساخت.» ( حسيني، سير تطور مصلحت در فقه شيعه،/1381، ص88)
با نگاهي مختـصر به تاريخ حيات فقـهاي شـيعه كه در يك فضاي كاملاً اخـتناق آميز در دوران حكومتهاي وقـت ميزيستند، اما در عمق جان از بسياري از مسائل كه به نحوي شيعيان با آن در گير بودند، غافل نبودهاند. روي كار آمدن حكومت آل بويه در زمان شيخ مفيد، زمينه را فراهم ساخت و شيخ مفيد با ارتباطي نسبي كه با حكومت آل بويه داشت، حكومت آل بويه به دلايل با موضوعات حكومتي كه از رهگذر مصلحت قابل تحصيل بود، سر و كار داشتند.« به احتمال قوي شرايط اجتماعي، زماني و مكاني بررسي مسائل از قبيل مصلحت بي تأثير نبوده، چه اينكه حكومت آل بويه با موضوعهاي مانندماليات جزيه و.... رو به رو بود و از اين روي مسألهي مصلحت انديشي در تصميم گيريهاي شان مطرح بود و مسائل از اين دست، مصلحت و امثال آن را تا حدودي در زمان شيخ مفيد و در حد گستردهتري در زمان سيد مرتضي، سيد رضي و شيخ طوسي به يك مسألهاي مـبتلابه تبديل كرده و نيز در فقه و اصول اهل سـنت مسئله مصلحت مطرح بوده است. به هر روي، شـيخ مفيد را همان گونه كه ميتوان بنيان گذار تدوين فقه شيعه ناميد، عنوان پديد آورنده مـسأله مـصلحت در فقه شـيعه جامهاي اسـت كه بر تن او ميسزد » ( همان/89و90)
كاربرد مصلحت بيشتر در امور حكومتي است. از آن جهت كه حكومت كمتر به دست شيعيان بوده است، شايد برخي گمان و يا توهم نمايند كه اين مسأله در فقه شيعه جايگاه ندارد. در حال كه با مراجعه به متون فقهي شيعه در خواهيم يافت كه مسألهي مصلحت از سابقهاي تاريخي بسيار كهن برخوردار است« برخي گمان ميكنند كه مصلحت در فقه اماميه جايگاهي ندارد و در فقه المصلحة" يا "فقه الضرورة" براي نخستين بار در كلمات امام خميني مطرح شدهاست ولي اين توهم باطل است. زيرا اصطلاح مصلحت و زير مجموعههاي آن از جمله مصلحت اسلام، مصلحت مسلمين، مصلحت زوجه و غيره در منابع فقه شيعه فراوان ذكر شدهاست؛ براي نمونه شهيد اول در كتاب"القواعد" به مصلحت و اقسام آن اشاره ميكند و موارد مصلحت معتبره را از غير معتبره تفكيك مينمايد. همچنين فقهاي شيعه در جريان قاعده تقدم اهم بر مهم و تزاحم احكام شرعي نيز از اين عنصر مهم( مصلحت) مدد ميجويند.( خسرو پناه، جايگاه مصلحت در حكومت ولايي، /1378، ص227)
6- اقسام مصلحت
براي مصلحت اقسامي گوناگوني با توجه به جنبههاي كاربرد آن ذكر شدهاست كه در اين نوشته چون بنا بر اختصار است، به دو تقسيم بندي برای مصلحت اشاره ميشود.
الف) مصالح دنيوي و مصالح اخروي
«منظور از مصالح دنيوي، منافعي است كه در امور فردي و اجتماعي بشر قرار دارد، مانند سود و بهرهاي كه در ازداواج، معاملات و امثال آن وجود دارد، و مراد از مـصالح اخروي مـنافعي است كه براي امثال عقايد و عبادات و امور مشابه آن مترتب ميشود. به ديگر سخن، مصالح دنيوي چيزي است كه در دنيا نصيب انسان ميشود و مصالح اخروي آن است كه در سراي ديگر بهرة او ميگردد».( ميبدي، مصلحت نظام،/ 322)
ب) مصالح معتبره و مصالح غير معتبره
آنچه در ميان دانشمندان اهل سنت به مصالح مرسله شهرت دارد از اين تقسيم نشأت ميگيرد كه آنان معتقدند، مصالح به طور كلي از ديد گاه شرع مقدس اسلام به سه صورت ميباشد.
1- مصالح معتبره و آن مصالحي است كه شارع به اعتبار آنها تصريح كرده و احكامي را براي آن وضع نمودهاست، مانند مصالح پنچگانه اساسي( همان/322) يا به عبارت ديگر تبعيت احكام از مصالح و مفاسد در فقه شيعه،« شيعه و عدليه بر اساس اعتقاد به حسن و قبح ذاتي و عقلي و نيز حكمت و عدل الهي براين باورند كه احكام الهي تابع مصالح و مفاسدند؛ يعني احكام وجوبي بر اساس مصالح، موضوعات آنها و احكام تحريمي بر اساس مفاسد و موضوعات آنها جعل گرديده و براساس تفاوت مـصالح و مفاسـد موضـوعات در الزام و عدم الزام، احـكام را به وجوب و حرمـت اسـتحباب، كراهت و اباحـه تقـسيم ميكنند.( خسروپناه پيشين/222)
2- مصالح ملغا و بي اعتبار؛ يعني مصالحي که شارع نه تنها اعتبار آنها را امضاء نکرده بلکه منافع آن را نيز ناديده گرفته است، مثل افزايش مال ربا خوار، هر چند در جاي خود مصلحت و منفعت به حساب ميآيد.( ميبدي، پيشين/ 322) به عبارت ديگر هر چند اين گونه مصالح و منافع براي افراد خاص( ربا خوار) مصلحت و منفعت به شمار ميرود، ولي شارع مقدس چنين مصالحي را كه به تبع آن مفاسد اجتماعي پديد ميآيد و جامعه را دچار انحراف اقتصادي ميكند، نا ديده گرفته و مصلحت به شمار نياورده است .
3- مصالح مرسله؛ كه به آن مصالح مسكوتعنها نيز گفته ميشود منافعي است كه خواه به دليل نبودن موضوع يا به علت ديگري از سوي شارع سخني در رد يا امضاي آن به ميان نيامدهاست، مانند عقود جديد، شيوههاي آموزش و پرورش، نظم و مقررات در راهنمايي و رانندگي.( همان/322)
7- مصلحت انديشي و تدبير در فقه
بحث مصلحت انديشي و تدبير در يك شرايط خاص مطرح ميشود و اگر نه در شرايط عادي همگان توانايي درك مصالح و منافع خود را دارند. اما مصلحت مورد نظر در يك نظام سياسي، مربوط به شخص حاكم اسلامي است كه در مواقع اضطراري و وضعيت سخت و بحراني از مصلحت انديشي و تدبير، بهره ميجويد. مصلحت در حوزه سياسي همواره با تدبير همراه بودهاست. در واقع «مصلحت نگاه داشتن يعني رعايت كردن مقتضاي زمان و مكان ( حسيني، پيشين/352) است.
در فقه شيعه مصلحت انديشي و تدبير از زاويههاي مختلف مورد توجه قرار گرفته است و يكي از رازهاي ماندگاري آن همين نكته ميباشد.« از جمله عللي كه موجب حيات و پويايي فقه در طول عصر غيبت شده وجود عناصر چون مصلحت انديشي، تدبير، مقتضاي زمان و مكان، خرد ورزي، دور انديشي و كلان نگري در فقه به عنوان اركان اساسي است كه از يك سو موجب حفظ جامعه شيعه و هدايت آن در شرايط سخت حكومت ظالمان شده و از سوي ديگر با دخالت دادن اين امور در روند اجتهاد هميشه احكام خود را به روز و بر اساس شرايط زمان و مكان مطابق مصلحت جامعه شيعه وضع كردهاست كه ضمن به دور ماندن از غبار كهنگي و اندارس، هميشه عنصري پيشگام در جهت پيشبرد اهداف عالي شيعه و اجراي منويات آن در طول زمانهاي گذشته بوده است. مصلحت انديشي و تدبير، بابي فراگير در فقه شيعه است.» ( ايزدهي، 1385، ص56) كه به طور اختصار به نقش و كاربرد آن در موارد مختلف از جمله در چند مورد ذيل ميتوان اشاره كرد:
الف)رعايت مقتضاي زمان ومكان
هر انديشهاي اگر نتواند به روز حرف بزند و ظرفيت پذيرش در شرايط متغيّر را نداشته باشد، دوام و بقا نخواهد يافت. فقه شيعه و انديشه فقهي آن از ظرفيت و توانمندي برخوردار و داراي اصول و مباني است، كه توان پاسخگويي در شرايط متغيّر را دارد و آن توجه به مقتضاي زمان و مكان و رعايت مصلحت است. « رعايت مقتضاي زمان و مکان در جعل حكم در فقه اسلامي از اولين شرايط پويايي و بقاء در ميان ساير نظامهاي حقوقي و سياسي است و البته اين منافاتي با مباني اساسي و پايداري فقه ندارد، بلكه رعايت زمان و مكان به روز كردن مباني اصيل فقه و سخن گفتن به زبان روز است صاحب جواهر در باب اجبار محتكر به فروش كالاي احتكار شده ميفرمايد: محتكر بر فروش كالايش اجبار ميشود بلكه عدهاي برآن ادعا اجماع كردند.....كه تأييد ميشود كه در بسياري از زمانها و مكانها مصلحت عامه و سياست مقتضي اين اجبار است.»( همان/ 56)
ب) مصلحت و تأليف قلوب
حاكم اسلامي در بعضي موارد بنا بر مصالحي كه وجود دارد، از بيت المال يا زكات مصرفي را براي جلب نظر كفار نسبت به اسلام در نظر ميگيرد و اين از مواردي است كه« مصلحت انديشي و تدبير در فقه سياسي حكايت ميكند[و نام آن] تأليف قلوب است. اسلام با عنايت به نقش انكار ناپذير ماديات در زندگي، بخشي از مصارف زكات را براي تأليف قلوب كفار اختصاص دادهاست كه با اعطاي مقداري مال كفار را به اسلام متمايل كرده و يا اينكه در مواردي با دادن مقداري از اموال به كفار از آنان براي جهاد عليه همكيشان خود استفاده كند».( همان/57)
در اينكه تأليف قلوب مربوط مسلمانان ضعيف الايمان است يا كفار اختلاف است صاحب جواهر با توجه به اين اختلاف، نظرش اين است كه علاوه بر اختصاص اين سهم به مسلمانان ضعيف الايمان، ميتوان براي مايل كردن كفار به اسلام نيز استفاده كرد و ميفرمايد: پس از تأمل در كلام فقها، روايات و اجماع، تحقيق اين است كه سهم تأليف قلوب عموميت دارد، هم براي كفاري كه قصد الفت آنها براي اسلام يا جهاد شده و هم به مسلماني ضعيف العقيده و مختص به قسم خاص نيست.( ايزدهي پيشين/60)
8- نقش مصلحت در سياست خارجي
« نقش مصلحت در مراحل مختلف اجراي، حقيقتي قابل قبول و به رسميت شناخته شده در فقه شيعه ميباشد. از آنجا كه لزوم عمل بر طبق احكام شرع يك حكم عقلي و حاكم بر آن عقل ميباشد و اين اصل عقلي در فقه شيعه به عنوان يك مبناي اجراي پذيرفته شده است، لذا مصلحت در سياستهاي اجرايي بر خلاف نقش مصلحت در كشف احكام شرعي كه مورد ترديد قرار گرفته، از جايگاه برجستهاي برخوردار گرديده كه در قلمرو وسيعي به طور مؤثر معمول گرديده.( زنجاني، 1384، ج9، ص131و132)
سياست خارجي كه بخشي از سياستهاي اجرايي است، در معادلات بين المللي، براي نظام اسلامي از اهميت بسيار زيادي بر خوردار است. طبعاً اتخاذ شيوة خاص در سياست خارجي، با مصلحت سنجي ويژه انجام ميگيرد و خواست كل نظام سياسي را در روابط خارجي آن، با ميزان مصلحت و رعايت مقررات پذيرفته شده از سوي نظام سياسي امكان پذير ميسازد. همانطوري كه نظام سياسي در روابط داخلي خود رفتار و عملكردش را از باب مصلحت عمومي جامعه، توجيه پذير ميسازد، در رفتار و عملكردهاي خارجي در روابط با ديگران نيز از اين اصل اساسي«مصلحت» پيروي نموده و هرگونه قرار داد و معامله و پيمانهاي را با طرف مقابل اعم از دولتها، سازمانها و نهادهاي بين المللي و نيز افراد بيگانه، بر اساس اصل مصلحت، رسميت قانوني ميبخشد.
الف) مصلحت و قرار داد هاي بين المللي
جايگاه اصل مصلحت در قرار دادهاي بين المللي از اهميت ويژة برخوردار است، به گونة كه در ساية آن ديپلماسي نظام اسلامي شكل ميگيرد و از رهگذر آن داد و ستدها در قالب قراردادهاي يكجانبه و چند جانبه در ابعاد سـياسي و اقتصادي آن، به وجود ميآيد.
1- شرايط الزامي قرار دادهاي بين المللي و مصلحت
ماهيت قرار دادهاي بين المللي، يكسري شرايط الزامي را به همراه دارد كه از متن قراردادها ناشي ميشود و طرفين قرار داد ملزم به رعايت آنهاست، منتهي دولت اسـلامي و يا هر شـخص مـسؤولي كه طرف اين نوع قراردادههاي قرار ميگـيرد، ميتواند شرايط خاصي را به تناسب مصلحتها در متن قرار داد بگنجاند. ... در انتخاب و تعيين اين شرايط، تشخيص مصلحت نقش موثري و تعيين كننده دارد. بي شك در تشخيص چنين مصلحتي، اوضاع طرف مقابل و شرايط جامعة اسلامي و نظام بين المللي بايد از جوانب مختلف مورد توجه قرار گيرد.( همان-147)
2- تعهّدات مالي: در برخي از قرار دادهاي بين المللي مانند عقد ذمه بنا بر مقررات اسلامي بايد تعهدات مالي اهل كتاب در متن عقد پيش بيني گردد، ليكن مقدار آن موكول به نظر امام و حاكم اسلامي است و او نيز بنا بر مصلحت، ميزان تعهد مالي جزيه را براي اهل كتاب مشخص ميسازد.( همان-147)
3- انتخاب طرف قرار داد: قبول امضاي قراردادهاي پيشنهادي و به پيشنهاد عقد قرارداد با اشخاص، گروهها و دولتهاي غير مسلمان از حوزهي مصلحت خارج نيست و هر نوع تصميمگيري در مورد فوق، موكول به تشخيص مصلحت ميباشد( همان، 147)
در قراردادهاي كه ميان كشورها به وجود ميآيد، اساس آن، مصالح سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي طرفين قرارداد را تشكيل ميدهد. زيرا هيچ يك از طرفين قرارداد حاضر نيستند كه بر خلاف مصالح ملّي خود، قراردادي را به امضاء برساند. لذا است كه مصلحت در قراردادهاي بين المللي، نقش مهم و اساسي را دارد. امام خميني به عنوان رهبر نظام سياسي اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه در مورد قرار داد ايران با آلمان چگونه عمل ميكنيد؟ ايشان بر اساس مصالح ملّي و اسلامي يك پاسخ كلي ميدهند، كه « قرار دادهاي كه موافق مصالح ملّت است به قوت خود باقي ميماند و در خصوص سرمايههاي ايران در آلمان پاسخ ميدهند كه اين سرمايهها سرمايه ملت ايران است و دولت كه خواهد آمد مكلف است كه به مصلحت ملّت عمل نمايد.( امام خميني، صحيفه نور،ج3، ص149)
4- روابط متقابل؛ علاوه بر قراردادهاي كه بر اساس عرف بين المللي و رعايت مصلحت طرفين، صورت ميگيرد، در دنياي امروز روابط كشورها و دولتها بر اساس احترام متقابل صورت ميگيرد. اصل احترام متقابل در نظر هركشور و دولتي، همان مصلحتي است كه بر اساس آن منافع ملّي خود را ميسنجند، در صورتي كه رابطه با يك دولت و كشوري از جهاتي مختلف به نفع نباشد، اين احترام متقابل از ميان ميرود. در.همين راستا امام خميني نيز در سياست خارجي خود بر اصل احترام متقابل از باب مصلحت تأكيد ميكند و ميفرمايد:« روابط با تمام خارجيها بر اساس احترام متقابل خواهد بود، در اين رابطه نه به ظالمي تسليم ميشويم و نه به كسي ظلم خواهيم كرد و در زمينه تمام قراردادها بنا بر مصالح سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ملّت خودمان عمل خواهيم كرد».( همان، ج2، ص259)
روابط سياسي و اقتصادي كشورها بر پايه مصالح ملّي شكل ميگيرد هيچ كشوري را در دنيا سراغ نداريم كه در روابط خارجي خود، از مصلحت سنجي و منافع ملّي خود، چشم پوشي كند و بدون در نظر داشت مصلحت و رعايت آن اقدامات سياسي، اقتصادي و فرهنگي در زمينهي همكاري با ديگران را انجام بدهد. بنا بر اين نقش و جايگاه مصلحت در اتخاذ يك استراتژي كه تأمين كنندة منافع و خواست دولتها است، از اهميت بسيار بالاي برخوردار است، به طوري كه بدون آن، هيچ ارتباط و تعامل سازنده ميان كشورها، شكل نميگيرد.
ب) جهاد و مصلحت
يكي از مباحث سياست خارجي در فقه سياسي، جهاد ابتدايي است كه حضور امام و رأي و نظر او از باب مصلحت اسلام و مسلمين انجام ميگيرد. نكته اساسي در جهاد ابتدائي، مصلحتي است كه توسط امام و رهبر مسلمين با توجه به توانايي و شرايط اقتصادي و نظامي مسلمين معين ميشود. جهاد ابتدائي بنا به تعبير مرحوم شهيد ثاني در فوائد القواعد در هر سال يك مرتبه واجب است. و هو واجب في كلّ سنة مرّة- إلّا لضرورة علي الكفاية، و يراعي الإمام النصفة في المناوبة بين الناس.و فروض الكفايات كثيرة مذكورة في مواضع، و هو: «كلّ مهمّ دينيّ يتعلّققوله: «و هو واجب في كلّ سنة مرّة، إلّا لضرورة.».استثناء الضرورة متناول للزّيادة علي المرّة، كما إذا اقتضت المصلحة ذلك، أو خيف من العدوّ. و لو اقتصر علي المرّة القوّة، أو الهجوم علي المسلمين و النقصان كما إذا كان بالمسلمين ضعف عن القيام به مطلقا.( شهيد ثاني، فوائد القواعد/ 1419، ص449)
جهاد ابتدائي در هر سال يك مرتبه واجب كفائي است بيش از يك مرتبه در سال بر اساس ضرورت و اقتضاي مصلحت است و نوبت بندي مردم براي شركت در جهاد ابتدائي وظيفه امام است. استثناء ضرورت شامل بيش از يك مرتبه در سال است، فرضا در مورد كه مصلحت اقتضا كند، ميتواند زياده بر يك مرتبه، جهاد كرد، يا اينكه ترس از دشمن داشته باشند. اما اكتفا بر يك مرتبه بر حسب توانايي است كه احتمال هجوم دشمن بر مسلمين و نقصان و ناتواني و ضعف مسلمين از قيام به آن بستگي دارد. در صورت كه مسلمين بيش از يك مرتبه در سال را توانايي ندارند بايد به همان يك مرتبه اكتفاء كرد.
شرط اساسي در جهاد ابتدائي حضور امام است و تشخيص این كه آيا اساساً جهاد ابتدائي مصلحت دارد يا نه و آيا بيش از يك مرتبه در سال به مصلحت مسلمين است يانه؟ اين مصلحت سنجي به نظر و رأي امام معصومD بستگي دارد. بدون حضور امام، جهاد ابتدائي امكان تحقق ندارد، چون تشخيص مصلحت در آن و اينكه مسلمانان می توانند آغازگر جنگ باشند، یاخیر، فقط مربوط به امام مسلمين است.
ج- ترك جنگ ومصلحت
يكي از موارد كاربردي مصلحت در مورد ترك جنگ است. گاهي مصلحت اقتضا ميكند كه از جنگ و جهاد دست بر داريم. در موارد مختلف اين كار صورت ميگيرد. به عنوان نمونه ميتوان به«عقد أمان» اشاره كرد؛ كه بنا بر مصلحت به كفار أمان بدهيم، از آن جهت كه كفار متمايل به اسلام گردند يا به جهت رسيدگي به امور سپاه و ارتش و يا اطلاع حاصل كردن از اسرار كفار چنانكه مصلحت اقتضا كند ميتوان عقد أمان اجرا كرد.« و انما يصح مع المصلحۀ اما لاستماله الكافر ليرغب في الاسلام، و او لترفية الجند، او لترتيب امورهم، او لقلتهم، او ليدخلوا دارنا وتدخل دارهم فنطّلع علي عوراتهم( همان، 459)
با رعايت مصلحت از جهاتي مختلف از جمله متمايل ساختن دشمن به اسلام، رسيدگي به امور لشكري و ترتيب و نظام بخشي آنان، يا به جهت مراودة آنان با مسلمانان، ميتوان قرارداد«أمان» بست و از جنگ دست كشيد. توجيهگر چنين اقدامات همان مصلحت سنجي است كه تمام اعمال و رفتار سياسي را در بعد سياست خارجي يك نظام سياسي مشروعيت داده و اثر بخش ميسازد.
جمع بندي و نتيجه
از مجموع آنچه كه به صورت بسيار مختصر بدان پرداخته شد، در خصوص پاسخ به سؤال اساسي تحقيق كه نقش و كاربرد مصلحت در سياست خارجي نظام اسلامي چيست؟ را ميتوان به اين جمع بندي رسيد كه تمام تعريفها از مصلحت بر محور منفعت در ابعاد مختلف آن قابل بررسي است و در فقه شيعه داراي سابقهاي ديرينه بوده و از انواع و اقسام گوناگون برخوردار است. مصلحت داراي نقش وكاربرد سازنده در سياست خارجي و آغاز استراتژي معين نظام اسلام با ديگران است، به طوري كه بدون مصلحت هيچ گونه ارتباط و تعامل سازنده در حوزه سياست خارجي ميان دولت اسلامي و ديگران بر قرار نخواهد شد. نقش و كاربرد مصلحت در ابعاد مختلف سياست خارجي هم چون قراردادهاي بين المللي، تعهدات مالي، انتخاب طرف قرارداد، روابط متقابل و نيز نقش آن در جهاد ابتدائي، ترك جنگ و دهها مورد ديگر، قابل انكار نيست. در مرزبندي كلي ميان اسلام و ديگران و ارتباط اسلام با دنياي خارج(سياست خارجي) با رعايت يكسري شرايط و مقررات ويژهاي انجام ميپذيرد و از دو حالت ثابت و متغيير با توجه به اصل مصلحت پيروي نموده و سياست خارجي نظام اسلامي را مشخص ميسازد.