• بندر چابهار امید افغانستان برای توسعه است/ آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد

    بندر چابهار امید افغانستان برای توسعه است/ آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد

    رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد، گفت: ادامه مطلب
  •  شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر کابل تایید شد

    شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر کابل تایید شد

    مسوولان وزارت کشاورزی افغانستان تایید کردند که بیماری آنفلوانزای پرندگان در چند نقطه کابل مشاهده ادامه مطلب
  • گفت‌وگوهای صلح میان کابل و اسلام‌آباد بی‌نتیجه پایان یافت

    گفت‌وگوهای صلح میان کابل و اسلام‌آباد بی‌نتیجه پایان یافت

    وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سفر هیات این کشور به اسلام‌آباد برای گفت‌وگو در ادامه مطلب
  • عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای ثبت هرات در فهرست یونسکو

    عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای ثبت هرات در فهرست یونسکو

    رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: شهرداری و پلیس هرات در زمینه ثبت این ادامه مطلب
  • تهران آماده کمک به توسعه افغانستان است

    تهران آماده کمک به توسعه افغانستان است

    سرکنسول ایران در هرات در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی در هرات گفت: ایران آماده است ادامه مطلب
  •  افزایش ۴۰درصدی صادرات میوه افغانستان

    افزایش ۴۰درصدی صادرات میوه افغانستان

    براساس آمارهای وزارت کشاورزی افغانستان سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تُن میوه‌ در این کشور ادامه مطلب
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • سه روز با غزنی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران >

    نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هر ساله فرصت خوبی برای برگزاری همایش‌های فرهنگی، ادبی و هنری است. با توجه به فرصت

    ادامه مطلب
  • پایتخت تمدن اسلامی و شهرهای کثیف افغانستان >

    مردم افغانستان به گونه‌ي با کثافت و آلودگی و زشتی خو گرفته‌اند، بوی‌های زشت و مشمئز کننده، آنچنان در مغز

    ادامه مطلب
  • « غزنی »، با دل شکسته برتخت نشست ! >

    جشنواره مراسم نام گذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت تمدن جهان اسلام با اشتراک وزرای کابینه دولت آقای کرزی، وزرا

    ادامه مطلب
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­های شهری برای تجلیل از یک محفل

    ادامه مطلب
  • 1
بهمن 23, 1396

افزایش ۴۰درصدی صادرات میوه افغانستان

براساس آمارهای وزارت کشاورزی افغانستان سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تُن میوه‌ در این کشور برداشت می‌شوند. به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اکبر رستمی»، سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان می‌گوید: «به‌خاطر تقویت اقتصاد کشور و جلوگیری از فاسدشدن…
بهمن 23, 1396

تهران آماده کمک به توسعه افغانستان است

سرکنسول ایران در هرات در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی در هرات گفت: ایران آماده است به توسعه افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور کمک کند. «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات در برنامه تجلیل از سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در…
بهمن 23, 1396 427

عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای ثبت هرات در فهرست یونسکو

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: شهرداری و پلیس هرات در زمینه ثبت این ولایت در میراث…
بهمن 23, 1396 473

گفت‌وگوهای صلح میان کابل و اسلام‌آباد بی‌نتیجه پایان یافت

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سفر هیات این کشور به اسلام‌آباد برای گفت‌وگو در خصوص…
بهمن 23, 1396 451

شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر کابل تایید شد

مسوولان وزارت کشاورزی افغانستان تایید کردند که بیماری آنفلوانزای پرندگان در چند نقطه کابل…
بهمن 23, 1396 462

بندر چابهار امید افغانستان برای توسعه است/ آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد، گفت:…
آبان 13, 1396 2508

بررسی تطبیقی حمایت از حقوق کودک در قرآن و حقوق بشر

بررسی تطبیقی حمایت از حقوق کودک در قرآن و حقوق بشرنجـیب الله حکـیمـی٭چکیده:یكی از حقوق…
آبان 05, 1396 605

تقدیم به وطنم افغانستان

تقدیم به وطنم افغانستان:وطن! به روی سرت، چترکهکشان ماندهنوشته نام تو درنقشه جهان ماندهتو…

نشست علمي؛شهيد مزاري(ره)، عدالت و توسعه سياسي

نوشته شده توسط مدیریت. ارسال شده در بابه مزاری

نشست علمي «شهيد مزاري(ره)، عدالت و توسعه سياسي»

هم‌زمان با هجدهمين سالگرد شهادت پر افتخار رهبر شهيد استاد عبد العلي مزاري(ره)، ياران وفادارش و شهداي مقاومت غرب كابل، به همت بنياد علمي، فرهنگي صبا، نشست علمي تحت عنوان شهيد مزاري، عدالت و توسعه سياسي، با حضور كـارشـناسـان مـحتـرم آقایان؛

دكتر اكرم عارفي،

دكتر حيـات‌الله رسـولي

دكتـر جـواد مـحسـني

دبير علمي؛ علي حليمي

مورخه 15/ 12/ 1391در قم، مجتمع عالي فقه سالن شهيد مطهري برگزار گرديد.

اين نشست كه باحضور پرشور علما، طلاب، استادان و دانشجويان برگزار شده بود، جلسه با قرائت قرآن كريم با نواي گرم قاري محترم اسحاق‌زاده شروع شد. سپس دبير علمي جناب آقاي حليمي از اساتيد دانشگاه خواجه عبد الله انصاري هرات، در باره‌ي موضوع نشست؛«شهيد مزاري، عدالت و توسعه سياسي» طرح بحث نموده و گفت: توسعه سياسي كه زير مجموعه‌ي توسعه است، زماني در يك كشور اتفاق مي‌افتد كه حكومت آن، در سه زمينه ظرفيت داشته باشد:

  • 1. پاسخ به مطالبات به حق مردم؛ 2. مديريت تنوع اداري، نهادها و گروه‌هاي اجتماعي؛ 3. قدرت پاسخ‌گويي به مشاركت مردم.

ايشان در باره‌ي رسيدن به توسعه سياسي گفت: در اين باب نظريات گوناگون ارايه شده است. بايندر، معتقد است كه توسعه سياسي مبتني بر گذر از پنج بحران است:

  • 1) بحران هويت 2) بحران مشاركت 3) بحران نفوذ 4) بحران مشروعيت 5) و بحران توزيع امكانات.

وي سپس به نظريه‌ي گابريل آلموند اشاره نمود و گفت: او معتقد است كه توسعه‌ي سياسي زماني در يك كشور اتفاق مي‌افتد كه چهار مشكل حل شود: 1 مشكل نفوذ قدرت سياسي و اطاعت رضايت‌مندانه مردم 2. مشکل حس وفاداري و تعهد ملت به دولت و منافع ملي 3.  مشكل مشاركت مردم در قدرت 4 مشكل توزيع منابع و امكانات.

دبير علمي سپس به شاخص‌هاي توسعه سياسي مانند ميزان مشاركت سياسي، آزادي مطبوعات و... اشاره نموده و گفت: همه‌ي اين شاخص‌ها در محور عدالت و برابري اجتماعي دور مي‌زند كه افغانستان كمترين مناسبت با اين شاخصه‌ها دارد. وي سپس گفت: از جمله كساني كه به سادگي و صداقت در باب توسعه‌ي عدالت محور، حقوق اقوام و مشاركت همگاني پرداخته، رهبر شهيد استاد مزاري(ره) است.

در ادامه، كارشناسان نشست علمي، به تبيين نظريه‌ي شهيد مزاري(ره) در باره‌ي عدالت و توسعه سياسي پرداختند. ابتدا محترم دكتر رسولي به مباني توسعه عادلانه و محورهاي اصلي آن از ديدگاه رهبر شهيد; پرداخت.

آقاي رسولي در بخش از سخنانش به سخني از رهبر شهيد(ره)  اشاره كرده و گفت: شهيد مزاري(ره)سه چيز مي‌خواست؛ رسميت مذهب جعفري، تعديل تقسيمات اداري و عدالت اجتماعي. مفهوم عدالت، توسعه سياسي را نيز شامل است. وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: مزاري(ره) خواستار حكومت اسلامي، مردمي، فراگير و مبتني بر عدالت اجتماعي در افغانستان بود. چنان كه خود فرمود:« هدف ما تشكيل حكومت اسلامي، مردمي، فراگير و مبتني بر عدالت اجتماعي است». اين تفكر بسيار اصيل و ناب است كه در تاريخ افغانستان نيامده و نخواهد آمد.

در ادامه محترم دكتر جواد محسني به تبيين انديشه شهيد مزاري(ره) در باره‌ي عدالت و توسعه با رويكرد جامعه شناختي پرداخت. وي گفت: رهبر شهيد; يك متفكر و فعال سياسي بود. او از متن جامعه‌ي با ويژگي‌هاي چند قومي، استبداد زده و تبعيض متراكم( قانوني، حقوقي، مذهبي، نژادي و...) نظريه مي‌داد. توسعه مطلوب از نظر شهيد مزاري(ره) عدالت فراگير و گسترده است.

دكتر جواد محسني در بخش ديگر از سخنانش گفت: مزاري(ره) حرفش هويت ملي، وحدت ملي و جامعه­ي واحد افغانستاني بود كه فعلاً نداريم. افغانستان جغرافياي سياسي است نه جامعه واحد با هويت واحد ملي.

آقاي محسني در بخش ديگر از سخنانش گفت: مزاري(ره) مبناي برابري را در انسانيت مي‌دانست و اين را از قرآن كريم و سنت رسول­خدا(ص) گرفته بود:

«ياأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنا كُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثى‏ وَجَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير».( حجرات/13) 

و پيامبر فرمود:

«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَ‏ أَبَاكُمْ‏ وَاحِدٌ كُلُّكُمْ لِآدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ- إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ‏ وَ لَيْسَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى عَجَمِيٍّ فَضْلٌ إِلَّا بِالتَّقْوَى أَلَا هَلْ بَلَّغْتُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَلْيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِب‏»(تحف العقول، ص34)، پروردگار واحد، پدر واحد و منشاء واحد يعني خاك. بعد پيامبر(ص) فرمود: به غايبين هم برسانيد.

اين مسأله بسيار اساسي است. مشكل ما در افغانستان، نبود برابري انساني است. تاكيد شهيد مزاري(ره) بر برابري انساني بود و فرمود: «ما مردم افغانستانيم. هيچ نژادي را نفي نمي‌كنيم. همه بيايند برادر وار زندگي كنند و به حقوق شان برسند و در باره‌ي سر نوشت شان تصميم بگيرند».

و در ادامه نشست، محترم دكتر اكرم عارفي در باره‌ي موانع و راهكارهاي عدالت و توسعه سياسي از منظر شهيد مزاري(ره) به ايراد سخن پرداخت. ايشان گفت: شهيد مزاري(ره) با توجه به شناخت عميق كه از جامعه داشت، زمينه‌هاي مختلف را موانع عدالت و توسعه سياسي دانسته است.

  • 1. موانع فرهنگي؛ مانند افراط گرايي مذهبي، فرهنگ اجتماعيِ قشر گرايي، انحصار گرايي، بي‌اعتمادي و...

2. موانع اجتماعي؛ مانند قوم، نژاد و....

3. موانع سياسي؛ مانند استبداد. شهيد مزاري(ره) قبل از سال 1371 نظرش اين بود كه استبداد سياسي مبتني بر بافت قومي است، اما پس از سال 1371 نظرش تغيير كرد و معتقد بود كه استبداد در جامعه افغانستان فردي است. از قوم و مذهب به عنوان وسيله در دست فرد خاص استفاده مي‌شده است. خود مذهب و قوم استبدادگرا نيست.

محترم عارفي در بخش ديگر از سخنانش به راهكارهاي ارائه شده در انديشه‌ي رهبر شهيد(ره) براي تحقق عدالت و توسعه سياسي پرداخته و گفت: شهيد مزاري(ره) براي رسيدن به نظام عادلانه نگاه سيستمي دارد. مجموع از عوامل را دخيل مي‌داند. عناصر چون ظرفيت سازي فرهنگي، تغيير ساختار سياسي، تغيير ساختار اجتماعي، برابري قوميت‌ها جهت ترميم شكاف‌هاي اجتماعي، برگزاري انتخابات سرتاسري، همگاني(زن و مرد و مهاجرين خارج كشور مشاركت كنند) بر اساس نفوس.

وي در پايان سخنانش گفت: با در نظر داشت مجموع اين فاكتورها كه شهيد مزاري(ره) مطرح كرده است، مي‌توان به عدالت و توسعه سياسي رسيد.

نشست علمي شهيد مزاري(ره)، عدالت و توسعه سياسي با دعای محترم دكتر رسولي به پايان رسيد.

نشست علمی در آیینه تصاویر:

تاریخ و فرهنگ

زندگی‌نامه مرحوم الحاج کربلایی محمدیونس خان مالستانی تهیه کننده: محمد عقیل قیام (نویسنده و پژوهشگر تاریخ) مقدمه هنوز طوفان در هزارستان فرو ننشسته، شمشیرکین جلادان تاریخ در مرز و بوم اراکوزی...
 گزارش از وضعیت مکتب لیسه نسوان قریه لعلچک ولسوالی مالستان غلام رضا محسنی*         مکتب لیسه نسوان لعلچک مالستان در سال 1382 هـ. ش. به همت، توافق و خواست اهالی قریه ­ها...
بیوگرافی شهید قوماندان هادی مؤید تاخون نداد قومی هرگز نگشت آزاد ما راست نیز سهمی زین افتخـار آخر (شهید علامه بلخی(ره))   تهیه و تنظیم: عبدالحکیم عادلی مقدمه: افغانستان،قلب تپندۀ آس...

دین و مذهب

  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...
          متن دینی وقتی تابع فهم بشر می شود، تلقّیّ انسانی، گاهی موجب خیر و گهی موجب شر می شود؛ مطابق سرمشق نسبی گرایی معرفتی، هر برداشتی حتّی جاهلانه از منابع معرفتی، انکار ناشدنی است زیرا...
انتظار، صرف نظر از معنای لغوی آن - چشم داشتن، چشم به راه بودن-، باوری است بارور به عمل که در زندگی انسان منتظر در غالب کرداری خاص تجسم می یابد. انتظار، اعتقادی است در گرو عمل و به حا...