• بندر چابهار امید افغانستان برای توسعه است/ آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد

    بندر چابهار امید افغانستان برای توسعه است/ آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد

    رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد، گفت: ادامه مطلب
  •  شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر کابل تایید شد

    شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر کابل تایید شد

    مسوولان وزارت کشاورزی افغانستان تایید کردند که بیماری آنفلوانزای پرندگان در چند نقطه کابل مشاهده ادامه مطلب
  • گفت‌وگوهای صلح میان کابل و اسلام‌آباد بی‌نتیجه پایان یافت

    گفت‌وگوهای صلح میان کابل و اسلام‌آباد بی‌نتیجه پایان یافت

    وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سفر هیات این کشور به اسلام‌آباد برای گفت‌وگو در ادامه مطلب
  • عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای ثبت هرات در فهرست یونسکو

    عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای ثبت هرات در فهرست یونسکو

    رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: شهرداری و پلیس هرات در زمینه ثبت این ادامه مطلب
  • تهران آماده کمک به توسعه افغانستان است

    تهران آماده کمک به توسعه افغانستان است

    سرکنسول ایران در هرات در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی در هرات گفت: ایران آماده است ادامه مطلب
  •  افزایش ۴۰درصدی صادرات میوه افغانستان

    افزایش ۴۰درصدی صادرات میوه افغانستان

    براساس آمارهای وزارت کشاورزی افغانستان سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تُن میوه‌ در این کشور ادامه مطلب
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • سه روز با غزنی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران >

    نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هر ساله فرصت خوبی برای برگزاری همایش‌های فرهنگی، ادبی و هنری است. با توجه به فرصت

    ادامه مطلب
  • پایتخت تمدن اسلامی و شهرهای کثیف افغانستان >

    مردم افغانستان به گونه‌ي با کثافت و آلودگی و زشتی خو گرفته‌اند، بوی‌های زشت و مشمئز کننده، آنچنان در مغز

    ادامه مطلب
  • « غزنی »، با دل شکسته برتخت نشست ! >

    جشنواره مراسم نام گذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت تمدن جهان اسلام با اشتراک وزرای کابینه دولت آقای کرزی، وزرا

    ادامه مطلب
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­های شهری برای تجلیل از یک محفل

    ادامه مطلب
  • 1
بهمن 23, 1396

افزایش ۴۰درصدی صادرات میوه افغانستان

براساس آمارهای وزارت کشاورزی افغانستان سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تُن میوه‌ در این کشور برداشت می‌شوند. به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اکبر رستمی»، سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان می‌گوید: «به‌خاطر تقویت اقتصاد کشور و جلوگیری از فاسدشدن…
بهمن 23, 1396

تهران آماده کمک به توسعه افغانستان است

سرکنسول ایران در هرات در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی در هرات گفت: ایران آماده است به توسعه افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور کمک کند. «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات در برنامه تجلیل از سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در…
بهمن 23, 1396 420

عدم هماهنگی نهاد‌های دولتی برای ثبت هرات در فهرست یونسکو

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: شهرداری و پلیس هرات در زمینه ثبت این ولایت در میراث…
بهمن 23, 1396 463

گفت‌وگوهای صلح میان کابل و اسلام‌آباد بی‌نتیجه پایان یافت

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سفر هیات این کشور به اسلام‌آباد برای گفت‌وگو در خصوص…
بهمن 23, 1396 444

شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر کابل تایید شد

مسوولان وزارت کشاورزی افغانستان تایید کردند که بیماری آنفلوانزای پرندگان در چند نقطه کابل…
بهمن 23, 1396 455

بندر چابهار امید افغانستان برای توسعه است/ آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه آمریکا در افغانستان پایگاه دائمی ندارد، گفت:…
آبان 13, 1396 2501

بررسی تطبیقی حمایت از حقوق کودک در قرآن و حقوق بشر

بررسی تطبیقی حمایت از حقوق کودک در قرآن و حقوق بشرنجـیب الله حکـیمـی٭چکیده:یكی از حقوق…
آبان 05, 1396 599

تقدیم به وطنم افغانستان

تقدیم به وطنم افغانستان:وطن! به روی سرت، چترکهکشان ماندهنوشته نام تو درنقشه جهان ماندهتو…

انتشار کتاب 'دُر اویستایی در صدف لهجه هزاره‌گی'

نوشته شده توسط مدیریت سایت. ارسال شده در هزاره

انتشار کتاب 'دُر اویستایی در صدف لهجه هزاره‌گی'

به تازگی کتابی به نام دُر اوستایی در صدف لهجه هزارگی" از آقای شوکت علی محمدی از سوی انتشارات صبح امید در کابل، به نشر رسیده است.

شوکت علی محمدی در این اثر تلاش کرده تا بین زبان اوستایی و زبان فارسی دری و به پیروی آن بین گویش هزارگی و زبان اوستایی پیوندی بر قرار کند. پیوندی از جنس شاخ و بن.او نظریه دیگر محققان بزرگ افغان مانند مایل هروی، مبنی بر اصیل بودن لهجه هزارگی در زبان فارسی را با شاهد مثالهای زیادی مستند کرده است. در بخش زبان دستاورد این تحقیق را می توان یافتن همین همگونگی ها و ارائه شواهد و مثالهای زیادی بین لهجه هزارگی و متن گرانسنگ اوستا دانست.

مطالعه تطبیقی فرهنگ مردم هزاره و متن کتاب اوستا، باز هم رویکرد تازه و بدیعی برای این اثر محسوب می شود که تا کنون در اوستا پژوهی و نیز پژوهش های زبان و ادب دری مغفول مانده و یا حد اقل کمتر دیده شده است.

محمدی در این اثر با استناد به متن اوستا و دیگر متون معتبر دوره اسلامی، پارسی را منتسب به پارس و پارس تاریخی را حوزه هندوکش و بابا می داند و از همین رو پارسی و دری را نام واحدی برای زبان واحد قلمداد می کند.

اما باید اذعان کرد که پژوهش انجام شده در این اثر، نسبت به بایسته های این قلمرو گسترده بسیار اندک و نا بسنده است و اثر حاضر می تواند تنها گام های آغازین برای سفر پر ماجرا در این قلمرو نا مکشوف و توفان زا تلقی شود.

امید است که این سیر و سفر علمی، در آینده توسط خود نویسنده یا دیگر پژوهشگران به سر انجام برسد.

با چنین نگاهی می توان لغزش های تطبیقی اثر را بر نویسنده بخشید چرا که هر کار تازه ای علاوه بر بدعت ها و بدایعی، با خبط و خطا هایی نیز همراه است.
در این اثر گاهی از ادبیات عامیانه و آلوده به احساسات استفاده شده که می تواند خراش هایی بر چهره علمی آن به نظر آید.

آریایی پنداری هزاره‌ها
موضوع دیگر در این پژوهش آریایی پنداشتن نژاد مردم هزاره است. این نظریه که در حدود یک دهه پیشتر توسط استاد محمدی و آریانپور بامیانی مطرح شده بود، نه تنها در جامعه علمی فارسی زبانان بیرون و درون افغانستان بلکه توسط پژوهندگان و فرهنگیان جامعه هزاره هم مورد استقبال قرار نگرفت.

محمدی و فاضل کیانی دو سه سالی است که این نظریه را در دنیای مجازی با رنگ و رخسار تازه‌تری طرح کرده‎اند و به همین جهت در جامعه فارسی زبانان و به خصوص جامعه هزاره و نسل نو تحصیل کردگان این قوم، واکنش‎های مخالفان موافقان این نظریه را بر انگیخته است.

بر اساس این نظریه آریایی‎های اصیل و تاریخی در طول تاریخ ساکن دامنه‎های هندوکش و بابا بوده‎اند و هنوز هم در همین مناطق سکونت دارند و مهاجرت نژاد آریایی از شرق به غرب و از آسیا به اروپا یک نظریه ساختگی بیش نیست. که نظریه پردازان غربی به خصوص آلمان ها، در قرن نوزدهم، مطرح کردند.
در این مورد اما مهترین چالش پیش روی صاحب اثر و همفکرانش، تبیین و توضیح بیشتر همین نظریه جدید "آریایی پنداری نژاد هزاره‌ها است" که باید در راستای اثبات آن و نیز ابطال نظریه مسلط و رقیب، انجام پذیرد.

آقای محمدی هرچند تلاش کرده نظریه های پیشین در مورد ترک تباری هزاره‌هارا به چالش بکشد، اما به نظر نمی رسد توانسته باشد دلایل قانع کننده ای را تبین نظریه نستبا جدید خود و فراهم کردن قناعت مخاطبانش، ارائه کند.

و سخن پایانی این که کتاب دُر دری در صدف لهجه هزارگی" تلاشی است در ژرفای تاریخ، فرهنگ و زبان دری، برای خودیابی و هویت جویی.

به همین دلیل و دلایل متعدد دیگر می‌توان گفت این اثر در حوزه افغانستان‎پژوهی به صورت عام و موضوع هزاره‎شناسی به صورت خاص یک پژوهش تازه‎ای محسوب می‎شود. پژوهش در حوزه ای که نیازمند پژوهش‌های وسیعی بوده است.

شناسنامه کتاب
نام: دُر دری در صدف لهجه هزاره‌گی
نویسنده: شوکت‌علی محمدی شاری
چاپ: انتشارات صبح امید، کابل
نوبت چاپ: اول
شماره‌گان: ۲۰۰۰

منبع: بی بی سی

تاریخ و فرهنگ

زندگی‌نامه مرحوم الحاج کربلایی محمدیونس خان مالستانی تهیه کننده: محمد عقیل قیام (نویسنده و پژوهشگر تاریخ) مقدمه هنوز طوفان در هزارستان فرو ننشسته، شمشیرکین جلادان تاریخ در مرز و بوم اراکوزی...
 گزارش از وضعیت مکتب لیسه نسوان قریه لعلچک ولسوالی مالستان غلام رضا محسنی*         مکتب لیسه نسوان لعلچک مالستان در سال 1382 هـ. ش. به همت، توافق و خواست اهالی قریه ­ها...
بیوگرافی شهید قوماندان هادی مؤید تاخون نداد قومی هرگز نگشت آزاد ما راست نیز سهمی زین افتخـار آخر (شهید علامه بلخی(ره))   تهیه و تنظیم: عبدالحکیم عادلی مقدمه: افغانستان،قلب تپندۀ آس...

دین و مذهب

  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...
          متن دینی وقتی تابع فهم بشر می شود، تلقّیّ انسانی، گاهی موجب خیر و گهی موجب شر می شود؛ مطابق سرمشق نسبی گرایی معرفتی، هر برداشتی حتّی جاهلانه از منابع معرفتی، انکار ناشدنی است زیرا...
انتظار، صرف نظر از معنای لغوی آن - چشم داشتن، چشم به راه بودن-، باوری است بارور به عمل که در زندگی انسان منتظر در غالب کرداری خاص تجسم می یابد. انتظار، اعتقادی است در گرو عمل و به حا...