• آثار باستانی ولایت غزنی در آیینه‌ی پژوهش >

     

    **ادامه مطلب**
  • تبيين اوضاع پايتخت فرهنگی جهان اسلام (غزنی) درسال 2013 >

    گفتگو با آقای احمدی مـعاون والی غزنی

    در قسمت بازسازی شهر غزنی یا آمادگی­ های شهری برای تجلیل از یک

    **ادامه مطلب**
  • کوچیگری، حرفه ای از نوع تجاوز، غارت و ستم >

    هزارستان مرکزی هر سال از ماه دوم بهار شاهد هجوم دسته های مسلح کوچی های پشتون تبار پاکستانی بر زمین

    **ادامه مطلب**
  • مهاجران افغانستانی و طالبان؛ اعتراض برافزایش هزینه های پاسپورت در ایران >

    درتاریخ 7 حوت/ اسفند 1401، بود که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران با خروج از سفارت، اظهار نمود

    **ادامه مطلب**
  • 1
دی 06, 1402

کودکی که خود دست به کار شد

یک دختر هشت ساله مهاجر افغانستانی در ایران برای رهایی از ترس دستگیری به دست پولیس ایران با دست‌خط خود «مدرک اقامت» تهیه کرده است. پدر این دختر در ویدیویی که به افغانستان اینترنشنال فرستاده بود گفته است: «ببینید فشارها بر مهاجرین، چه تاثیری بر روان یک کودک…
دی 06, 1402

از مجبوری به کودکم قرص خواب می دهم

بحران غذایی درافغانستان؛ سهیلا نیازی:«با قطع کمک‌ها، مجبورم به کودک گرسنه‌ام قرص خواب بدهم» سهیلا نیازی در خانه گِلی روی تپه‌ای در شرق کابل، کف زمین نشسته و می‌گوید: «آخرین باری که توانستم برای کودکم شیر بخرم، دو ماه پیش بود. حالا شیشه شیرش را با چای پر…
مرداد 24, 1402 473

دو سال پس از سقوط

تحلیلی از روزنامه هشت صبح با عنوان دوسالگی سقوط؛ حاکمیت طالبانی و بحران‌هایی که در کمین…
مرداد 12, 1402 389

عاشورا در غزنی رنگ خون گرفت

در اثر تیراندازی مستقیم طالبان بر عزاداران عاشورای حسینی در نوآباد غزنی دست‌کم پنج نفر…
تیر 31, 1402 445

امام حسین(ع) و بیان اهداف قیام عاشورا

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه…
تیر 15, 1402 430

 واقعه غدیر و ضرورت شناخت این روز مهم و تاریخی

روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن،…

ضرورت بازشناسي افکار و انديشه­هاي رهبر شهيد(ره)

**نوشته شده توسط علی حلیمی**. **ارسال شده در** بابه مزاری

سخن نخست

 

ضرورت بازشناسي افکار و انديشه­هاي رهبر شهيد(ره)

سردبير

همزمان با سال‌هاي جهاد و مقاومت مردم افغانستان و در کنار ساير رهبران جهادي کشور، مردي از تبار ريسمان بدوشان و محرومان پا به عرصه جهاد و مقاومت گذاشت که متفاوت از امثال خودش بود، ساده، متواضع، بي ادعا و متدين، اما مقاوم، سخت کوش، صبور و با صلابت، مصداق بارز «المؤمن کجبل الراسخ لايحّرکه العواصف».

شهيد مزاري(ره) با اطلاع و اشراف کامل بر تاريخ استبدادي و سياه گذشته و زد و بندهاي سياسي و نظامي کشور و همين طور با آگاهي لازم از نيازهاي روز، با طرح و برنامه وارد دنياي سياست شد. ايشان درد عميق و مشکل بزرگ گذشته­ي کشور را در دو چيز مي­دانست و براي حل آن راهکار ارائه مي‌داد:

الف) استبداد و سلطه­ي سياسي- قومي

ايشان استبداد، تبعيض و سلطه ظالمانه­اي قومي را بزرگ‌ترين مانع توسعه، آباداني و پيشرفت کشور دانسته و بر اين اساس، مسئله برادري و برابري اقوام (عدالت اجتماعي) را مطرح ساخت و تا آخرين دم حيات بر آن اصرار ورزيد و دو مکانيزم مشخص براي نظام اداري آينده افغانستان پيشنهاد نمود:

  1. نظام اداري متمرکز: شهيد مزاري(ره) از نظام اداري متمرکز برخواسته از انتخابات آزاد سخن گفت که همه­ي اقوام به ميزان نفوس و شعاع وجودي‌شان در ساختار و تصميم‌گيري‌هاي اساسي کشور سهيم باشند. ايشان، سيستم دموکراسي اکثريت در افغانستان را به نفع زياده خواهان مي­دانست، چنانکه در شرايط حاضر، ما شاهد پيامدهاي ناخوشايند آن هستيم. (همين طرح مبنايي براي اجلاس بن اول، خاتمه منازعات خونين در افغانستان و تشکيل دولت موقت شد).
  2. نظام اداري فدرالي: شهيد مزاري(ره) با درک وضعيت ساير اقوام و زير بار نرفتن قوم حاکم، نظام اداري متمرکز را عملاً غير ممکن مي‌دانست از اين رو، راه حل دوم را که همان نظام فدرالي و يا غير متمرکز است پيشنهاد ساخت و مزاياي آن را براي حل بحران افغانستان تشريح مي‌نمود که چطور اين سيستم در کشورهاي کثير الاقوام ديگر به خوبي جواب داده است و چگونه مي­تواند مشکل کشور افغانستان را حل کند.

اين طرح­ها در زماني ارائه شد که ساير رهبران جهادي يا براي تصاحب يکپارچه کشور فکر مي­کردند يا اينکه اصلا طرحي براي آينده نظام نداشتند و تاکنون نيز طرح مشخصي از آنان ثبت تاريخ افغانستان نشده است.  

اين طرح­هاي کلان سياسي و اداري که الآن هم راهگشاي معضلات افغانستان قلمداد مي‌شود و با گذشت زمان روز به روز اهميت آن­ها براي همه مردم آزاده افغانستان روشن مي‌گردد، حاکي از جايگاه رفيع و انديشه هاي بلند رهبر شهيد است و شخصيت ايشان را برجسته تر از قبل نشان مي‌دهد

ب) جهل و تعصب

رهبر شهيد(ره) دوّمين مانع بزرگ کشور را جهل و تعصب مي‌دانست و مدام زواياي مخرب آن را براي همگان تشريح مي‌نمودند و خطر افراد و کارمندان غير متخصص و جاهل در بدنه نظام اداري کشور را سبب بيماري نظام اداري و فساد مي‌دانست. بدينسان در گرماگرم جبهه­هاي مقاومت - که ديگران به جز پيروزي هيچ انديشه اي ديگري در سر نداشتند- به فکر سواد، علم، خردورزي و زدودن تعصبات بود و براي اولين بار در تاريخ کشور، دست به تأسيس دانشگاه خصوصي زد، که در سايه تعليم و تربيت افراد و پرورش نخبگان بتواند مشکل آينده کشور را بر طرف سازد.

ازاين­رو، مي‌بينيم که ايشان در جبهه نظامي آدمي بي­باک و نترس است که تا عمق سنگرهاي دشمن شخصاً پيش مي‌تازد و بي­ادعا در کنار ساير مجاهدين هم سفره، همدوش و همرزم است. در جبهه سياسي داراي دقيق‌ترين طرح‌ها و انديشه هاي سياسي است که داروي شفا بخش بحران‌هاي کشور به حساب مي‌آيد و در جبهه فرهنگي مي‌بينيم که ايشان يک معلم و آموزگار خوبي است که فقط به رشد و توسعه فکر و استعدادهاي فرزندان محروم کشور مي‌انديشد. از اين جهت، بررسي انديشه‌ها و واکاوي شخصيت آن بزرگ مي‌تواند براي نسل امروز و فرداي ما راهگشا، مفيد و ارزشمند باشد و پنجره­اي براي فرداهاي ما باز نمايد.

 سنت برگزاري مراسم سوگواري در هر سالياد شهادت رهبر شهيد، هرچند به خوبي عمق عواطف و احساسات پاك مردم را به خوبي آشكار مي‌كند، اما براي نشان‌دادن پايبندي واقعي و پاسداري جدي از آرمان، خط و راهي كه شهيد مزاري(ره) براي ما به ميراث گذاشته كافي نيست بلکه اين كار پيشاپيش مستلزم آن است كه انديشه‌ها، افكار و شخصيت رهبر شهيد به خوبي تحليل شده و در دسترس همگان قرار گيرد.

جای خرسندی است که از سوی رهبران جامعه شیعی، بزرگان  و فرهیختگان، ایام شهادت رهبر شهید(ره) و یاران فداکارش « هفته عدالت» نام گزاری شده است و  تلاش­های جریان دارد که این هفته به صورت رسمی از سوی دولت نیز به هفته عدالت نام گزاری گردد.

«بنياد علمي فرهنگي صبا» افتخار دارد که با نشر ويژه نامه­ي به مناسبت هفدهمين سالگرد شهادت افتخار آميز استاد شهید عبدالعلی مزاري(ره) و ياران وفادارش، سهمي ناچيزي در واکاوي و بازخواني انديشه­هاي بلند رهبر شهيد(ره) ايفا کرده و می‌خواهد در حد وسع، نسل جوان کشور را با  دليري­ها و رشادت‌های نام‌آورانی که تا پاي جان بر حقوق اقلیت‌های محروم کشور پاي فشردند و با ذره ذره وجودشان خواسته­هاي تاريخي مردم محروم ما را فرياد زدند، آشنا سازد.  

دین و مذهب

 سیدالشهدا (ع) حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد. معاویه با آنکه می‌دانست امام حسین (ع) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می‌کند و بااینکه او حتی گاهی امام (ع) را تهدید...
روز غدیر، روز تکمیل دین اسلام، همان روز یاس و ناامیدی کفار به‌شمار می‌رود. طبق آیه قرآن، واقعه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فَمَا بَلَّغْتَ...
  تبیین و بررسی براهین عقلی مسأله معاد نویسنده: سلمان نوری   چکیده آنچه در این نوشته مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است براهین عقلی معاد است که اندیشمندان و متکلمان مسلمان بر اثبات آن...

**اشکال یابی جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات مشخصات**

**حافظه استفاده شده**

**پرس و جو پایگاه داده**

**ایرادات بارگذاری در فایل زبان**

**فایل زبان آپلود شده**

**رشته ترجمه نشده**